2. 3. 2022

Únorové setkání zastupitelky Jany Krumpholcové s občany z Podchlumí ukázalo světlou a stinnou stránku téhle malé čtvrti. Občané ocenili dohodu s městem, že obchvat bude dál za pozemky domů, i nově zbudovanou a dlouho potřebnou kanalizaci. Z městského vybydleného domu radnice vytvořila azylový dům pro matky s dětmi. Ty s místními čekají na zhotovení dětského hřiště, jenž v této lokalitě také dlouhodobě chybí. Přes určité zlepšení v Podchlumí místní občany velmi trápí problematičtí uživatelé jednoho z opuštěných domů, kteří zamořují okolí svými výkaly a loupí sousedům. Z dalšího domu ve špatném technickém stavu hrozí zřícení komína a vítr poničil i eternitové obložení, což děsí sousední majitele nemovitostí. Město bylo dočasným vlastníkem obou problematických domů, avšak nápravu nezajistilo.

Při realizaci nové kanalizace a silnice se nezajistilo odvodnění pole, z nějž jsou pravidelně zaplavovány nejen pozemky, ale byly vyplaveny i nemovitosti. To ztěžuje život majitelům, kteří musí každoročně volat hasiče kvůli odčerpání značného množství vody z těsné blízkosti domů.

Občané se podivují nad realizací průjezdné silnice, kde jsou chodníky různě široké na obou koncích, tudíž nebyly zhotoveny dle platných norem. V druhé části je místo chodníku obrubníkem ohraničené parkovací stání a chybí pravidla, zda a jak se má parkovat a kudy mají procházet chodci. Místní předpokládají, že město ještě dodělá chodníky k autobusové zastávce a přechod bude na silnici domalován.

Je nezbytné investovat do smysluplných projektů, ale Podchlumští očekávali, že radnice s nimi bude realizaci zásadních stavebních úprav diskutovat. Pokud magistrát dlouhodobě ví např. o problému se zaplaveným polem a vodou ohrožující blízké nemovitosti, má být i v zájmu vedení města při výstavbě kanalizace a silnice tuto záležitost vyřešit, neboť dodatečné odvodnění bude vždy nákladnější. Z pohledu bezpečnosti není v pořádku budovat nové silnice, kde se nelze dostat bezpečně pěšky či na kole z jedné části Podchlumí na druhou. Chodník či cyklostezka chybí i u obchvatu. Když se investovaly miliony do nové průjezdové silnice, mělo se zároveň myslet i na dopravní řešení celé lokality – v případě úzké silnice je řešením jednosměrný provoz, který umožní pohodlný průjezd a bezpečný pohyb místních, včetně rodin s malými dětmi. Dnes končí asfaltová silnice plotem soukromých pozemků na celé jedné straně domů, takže obyvatelé vstupují ze svého bydliště rovnou do stále rušné silnice, nikoliv na chodník, jak je všude jinde obvyklé.

Řádný hospodář s dobrými úmysly by před nákladnou investicí nejprve zjistil požadavky místních, pak je zkonzultoval s odborníky na dopravu (automobilovou, cyklo i pro chodce), návrh představil místním, zkorigoval případné nedostatky a pak teprve provedl řádné výběrové řízení s výběrem kvalitního dodavatele stavby. Řešení problémů jen z poloviny nikdy nevede ke spokojenosti a účelnému nakládání s veřejným rozpočtem, neboť dodatečné úpravy se vždy prodraží.