28. 2. 2024

Dne 23. ledna se na Magistrátu města konala „schůzka ohledně představení projektu stavby bezděčínská spojka a ŽST Mladá Boleslav východ“, jak bylo napsáno na pozvánce. Nebylo však uvedeno, kdo je svolavatelem schůzky, na které projekt představovali jeho projektanti. Schůzku poměrně slušně navštívenou zájemci o informace bohužel nikdo nemoderoval, což se ukázalo být v jejím průběhu oním příslovečným „kamenem úrazu“. Z kontextu jsem si vydedukoval, že svolavatelem je investor, tedy Správa železnic. Jediným přítomným zástupcem města byl náměstek primátora Jiří Bouška, a jak jsem se dozvěděl až dodatečně, byl zde z vlastní iniciativy. Patří mu dík i za jeho uklidňující, neemotivní projev a přístup na závěr schůzky. Mám pocit, že je ve vedení města jediným, kdo má potřebu vysvětlovat občanům záměry města a setkávat se s nimi nad projekty nových staveb, byť v tomto případě, ještě jednou opakuji, nejde o projekt města. Jednání bylo určeno především dotčeným obyvatelům příměstských částí Jemníky a Bezděčín, které nemají samostatnou samosprávu. Připomínky k projektu by tudíž jejich jménem mělo vznést město Mladá Boleslav, ale to mi postupně docházelo až v průběhu schůzky a po ní. U pana náměstka primátora nakonec zástupci občanů Jemník, Bezděčína a Podchlumí své námitky k projektu sepsali.

Projekt zahrnující železniční trať mezi Nepřevázkou a stanicí Mladá Boleslav město byl představen jako součást řady připravovaných staveb, nahrazujících stávající železniční spojení mezi Mladou Boleslaví a Prahou přes Všetaty a Neratovice. Nové vedení trati přes Čachovice a Lysou n./Lab. by mělo zkrátit cestu mezi centry měst na tři čtvrtě hodiny a zahrnuje dále i „všejanskou spojku“, elektrizaci trati Nymburk – Nepřevázka a další stavby. Návazným projektem, který už nebyl představen, je další přemostění Krásné louky a Jizery ve směru na Bakov n./Jiz. tak, aby vlaky pokračující na Turnov a Liberec nemusely zajíždět na stávající hlavní nádraží. Hlavní přestupní stanicí se tím stane stávající zastávka Mladá Boleslav město. A začalo mi i docházet, proč Správa železnic nechce již léta investovat do rekonstrukce současného hlavního nádraží. Předpokládaná realizace těchto projektů by měla být v letech 2028/2031.

Proč se ke schůzce s delším časovým odstupem vracím? Kvůli jedné obecnější souvislosti. Zarazila mě především atmosféra, ve které celé jednání probíhalo. Většina diskutujících vystupovala nepříjemně útočně až agresivně a dokola opakovala stále stejné námitky. Zcela chápu obavy obyvatel dotčených příměstských částí, připomínka k rychlosti průjezdu vlakových souprav byla zcela věcná a správně argumentovaná po obsahové stránce. Co mě opakovaně trápilo, byl způsob, kterým diskutující své připomínky uplatňovali. Přemýšlím, co je příčinou? To, že obecně neumíme diskutovat a polemiky na sociálních sítích k tomu rozhodně nepřispívají? Tam se pravidlům slušné diskuse nikdo nenaučí, spíše jak naštvat oponenta. To, že chyběl moderující a uklidňující hlas někoho, komu se říká facilitátor? Vždyť svolavatel musí mít s pořádáním podobných schůzek zkušenost. To, že obyvatelé Mladé Boleslavi nemají mnoho příležitosti na podobných setkáních diskutovat s představiteli města? Kdy naposledy město podobnou schůzku svolalo z vlastní iniciativy? I poslední setkání s občany nad rozšířením Leteckého muzea na Hejtmánce inicioval „kraj“.

Nemohu si odpustit na závěr poznámku, že stále ještě nedošlo k posunu ve veřejném projednávání nového územního plánu města. K tomu jsme my občané podávali připomínky v září a říjnu 2019 po živelné diskusi na Komenského náměstí, když dveře magistrátu nám zůstaly uzavřeny. Co se za těch pět let stalo a jakým způsobem bylo s připomínkami naloženo? Dostal snad někdo odpověď? Vím, není to povinnost, ale slušnost ano. Kdy bude pokračovat VEŘEJNÉ projednávání nového územního plánu (ne pozměňování stávajícího)? Spoléháme stále na posuny v termínech ukončení platnosti stávajících územních plánů? To není dobrá strategie. Přestože jsem tyto otázky položil i panu primátorovi, uspokojivých odpovědí jsem se stále nedočkal.

Radek Kotlaba, Radek.Kotlaba@seznam.cz

Titulní obrázek je z letáku „Připravované stavby na Mladoboleslavsku“, vydala Správa železnic.