1. 10. 2021

Ovládá Mladou Boleslav organizovaný zločin? V posledních týdnech hýbou naším městem zásadní kauzy, prokazující spletitost vazeb a ohýbání zákonů přes únosnou mez. O propojení politiků, úředníků a firem v našem městě se píše a mluví dlouhé roky, avšak málokdy se město Mladá Boleslav dostalo na stránky celostátních médií. Možná se něco mění, neboť materiálu pro psaní a prošetřování je tu až dost.

V září 2021 celostátními médii opět proběhla kauza majetkového přiznání primátora/senátora Raduana Nwelati, který již osmkrát nedodržel zákon o střetu zájmů, tedy majetkové přiznání nepodal. Působení primátora Nwelati v čele města od roku 2006 přitahuje pozornost médií, která dlouhodobě upozorňují na nesrovnalosti v příjmech či nabývání majetku, a na vazby na (nejen) místní podnikatele. Už v roce 2008, kdy byl v čele města pouhé tři roky, měl primátor Nwelati problém doložit své příjmy a vysvětlit veřejnosti, jak nabyl vilu na Michalovicích. Stejné vazby provázejí primátora do dnešních dní, kdy spřátelení podnikatelé dostávají miliony z městského rozpočtu: Compag, OsvitLesy města Mladá Boleslavdopravní podnik, sportovní společnost SARA MB  a další. Zajímavé je podívat se na personální propojení – v představenstvech, dozorčích radách a mezi jednateli jsou radní či bývalí zastupitelé, případně spřátelení „pomocníci“ jednotlivých politických uskupení, dohledatelní na volebních kandidátkách.

Stejní lidé pak stojí v čele komisí rady města a výborů jako předsedové a místopředsedové, kdy za tuto službu pobírají finanční odměnu, kdežto běžní členové komisí a rad dostávají pouhou stokorunu, a to ještě před zdaněním. V některých komisích sedí i úředníci, hodnocení tabulkovým platem – pozoruhodná je především komise dopravní, kam nelze nominovat člena za politickou opozici. Je tedy zjevné, že tyto poradní orgány nemají primárně sloužit k tomu, aby vznikly kvalitní návrhy pro radu města či zastupitelstvo, ale aby konkrétní lidé byli finančně uspokojeni.

 

Mezi členy dopravní komise jsou vlivní podnikatelé, kteří se podílí na významných zakázkách města, a tedy čerpají značné objemy z rozpočtu města.

Nutno podotknout, že jedna rovina rozhodování je ta politická, kterou si vybírají v demokratických volbách sami voliči tím, koho si zvolí do městského zastupitelstva a tedy do vedení města. Druhá rovina je však státní správa, což jsou úředníci magistrátu, případně dalších orgánů, které jsou pro různá řízení potřebné. Jak je např. vidět na komisi dopravní výše, i mezi členy této komise jsou úředníci či lidé placení magistrátem, tedy pod vlivem politických špiček. O jednateli soukromé firmy Osvit, která za působení ODS v čele města odčerpala z veřejného rozpočtu města přes miliardu korun, nemluvě.

Kde tedy hledat chybu v systému?

Úskalí je mnoho – zásadním článkem je městské zastupitelstvo, kdy v Mladé Boleslavi koalici tvoří 29 členů z 33 ve složení ODS, ANO, ČSSD a STAN, přičemž v opozici zůstali pouze 4 lidé za Zelení + KDU-ČSL a KSČM. Opozice tedy nemůže zvrátit žádné z rozhodnutí, které přijme loajální a podřízená většina. O to větší pozornost však takové nevyvážené složení koalice a opozice vyvolává za hranicemi města.

Vnitřní mechanismy řízení města jsou dány zákony, zejm. zákonem o obcích č. 128/2000 Sb., kde jsou definovány veškeré kompetence jednotlivých úrovní města včetně postihu. Česká legislativa však příliš spoléhá na morální odpovědnost zvolených zástupců. Město sice má oddělení vnitřního auditu, nicméně zaměstnanci jsou úředníky a taktéž pod vlivem politických špiček a k tomu blízcí přátelé vlivných osobností z řad „šedé eminence“, tedy lidí, kteří mají vliv, nejsou nijak nápadní, ale přesně ví, jak z veřejných zdrojů získat co největší podíl.

Nadřízeným orgánem města je kraj, kde po krajských volbách 2020 probíhá politická očista a do úřadu jsou vybírání lidé podle svých kvalit více než podle loajality k politickému vedení kraje. Při kontrole hospodaření města krajem sice nebyly shledány chyby, ale je zjevné, že toky v rozpočtu města neodpovídají přiměřeným částkám. Pokud rozpočet a dílčí záležitosti projdou zastupitelstvem města, kraj nemůže do chodu města zasáhnout.

Na základě zkušeností z několika kauz se ukázalo, že i různé orgány včetně kriminální policie ví, jak citlivé případy zamést pod koberec. Stačí, aby byl případ předán vhodnému inspektorovi, a je jisté, že nebude shledáno pochybení, ačkoliv předchozí měl o protiprávnímu jednání jasno… Dovolání se nezávislého stanoviska je rovno zázraku. Jako když má město Mladá Boleslav jakýsi ochranný štít proti spravedlnosti a nezávislosti.

Zbývá odvolávat se k méně loajálním nadřízeným orgánům a doufat, že na některém z nich bude řízení úspěšné. Třeba ke změnám k lepšímu přispějí i úspěšné parlamentní volby v roce 2021.