22. 6. 2023

V Mladé Boleslavi se otevřely první školní ulice pro děti a uzavřely pro automobily (u 2., 4. a 6. ZŠ) a mezi 7. a 8. ZŠ se zintenzivnil dozor nad dodržováním zákazu vjezdu. Hurá! Více bezpečnosti a pohybu pro děti, protože v čase, kdy chodí do školy, jsou alespoň částečně chráněny před automobily.

Pětina dětí má problémy s nadváhou, a přitom pěšky nebo na kole se do školy dopravuje přibližně polovina dětí, z toho na kole jede do školy jen malý počet. Pěšky pak nejčastěji chodí děti bydlící v těsné blízkosti škol. Proč nevysadit i dojíždějící dítě dál od školy a nechat ho projít se? Přesně tento druh pohybu podle studií dětem nejvíce chybí. Sami školáci uvedli, co by jim usnadnilo rozhodnutí cestovat do školy aktivně. Jsou to zabezpečená místa, kde by mohli nechat kolo, bezpečnější místa pro přecházení silnic či méně rušná doprava (citováno podle Studie HSBC: Jak jsou na tom české děti s pohybem? dostupné na webu MŠMT). Díky iniciativě několika nadšenců kolem spolku „Kolem na kole“ se daří i v našem městě vylepšovat podmínky pro to, aby přibývalo dětí dopravujících se do školy aktivně. Spolek organizoval v roce 2022 rozsáhlý průzkum na boleslavských školách „Pomozme dětem na vlastní nohy“, jehož výstupem je i zpráva monitorující stav dopravy dětí do škol v Mladé Boleslavi. Stávající změny vycházejí z doporučení tohoto výstupu. Věřím, že k prvním školním ulicím brzy přibudou další a stávající se mohou rozšiřovat, např. na Palackého ulici od Husovy po Jaselskou a dále Klaudiánovu až na Komenského náměstí. Co na to odbor dopravy? Tady se nejde vymlouvat na urychlování provozu. Tím, že ho zcela vyloučíte, k žádným kolizím docházet nemůže.

Jinak ale chodec zůstává v Mladé Boleslavi účastníkem provozu druhé kategorie. Jak jsem se dozvěděl na odboru dopravy, s preferencí zelené na semaforu pro chodce v nově koncipovaném řízení dopravy ve městě počítat nemůžeme. Systém je nastaven tak, aby upřednostňoval automobily, a dokud si chodec nezmáčkne signalizaci, tak s ním systém nepočítá. Dočkáme se i v Mladé Boleslavi řešení upřednostňovaného v moderních městech, kdy pro chodce svítí automaticky zelená a teprve s příjezdem a zastavením automobilů se přepíná na zelenou pro ně? Asi těžko, protože jsem neuspěl ani s návrhem, aby alespoň tak komplikovaná křižovatka, jako je ta „U Měšťáků“, měla zařazen samostatný interval pro chodce ve všech směrech se současným zastavením všech automobilů, aby nedocházelo ke střetu chodců a odbočujících vozů (hlavně do Laurinovy ulice). Prostě plynulost provozu je zatím jednoznačnou prioritou před bezpečností chodců. Ale třeba se to někdy v budoucnu změní. Zatím mi bylo doporučeno se zmíněné křižovatce vyhýbat a využívat pro „dopravu v klidu“ Palackého ulici, kde již proběhly úpravy vedoucí ke zklidnění.

Radek Kotlaba pro Boleslavan 2023/06