6. 5. 2020

Na základě rozhodnutí vedení města bylo rozhodnuto o výrazném omezení provozu MHD od dne 21.3.2020. Jednalo se o naprosto bezprecedentní rozhodnutí, které znamenalo zkomplikování života velké části obyvatel našeho města. Město tímto rozhodnutím přestalo dodržovat legislativu České republiky, která zcela jasně ukládá krajům a obcím zajistit dopravní obslužnost pro své obyvatele.

K podobnému opatření v celé České republice přistoupily pouze Litoměřice a Havlíčkův Brod. Je třeba však podotknout, že jde o města s cca poloviční velikostí ve srovnání s Mladou Boleslaví a s cca polovičním rozsahem obsluhovaného území. Dále je třeba i zmínit to, že ke dni 4.5.2020 byla jak v Litoměřicích, tak i v Havlíčkově Brodě MHD opětovně v provozu.

Z podobně velikých měst nezavedlo takto razantní omezení žádné město v rámci ČR. Opatření statutárních měst spočívala pouze v omezení provozu, většinou na prázdninovou úroveň. Někde byl zaveden celotýdenní nedělní jízdní řád. Pokud by se město rozhodlo řešit dopravní obslužnost v čase koronavirové krize podobným způsobem, pravděpodobně by s tím neměl nikdo z obyvatel Mladé Boleslavi problém. Nejednalo se o první krizi městské dopravy v polistopadové době. V devadesátých letech těsně před vznikem dopravního podniku provozovala městskou dopravu v našem městě nástupnická firma bývalého závodu ČSAD firma Seco Trans. Mezi firmou Seco Trans a vedením města tehdy nepanovaly přátelské vztahy a město se rozhodlo tuto spolupráci ukončit. V mezidobí před rozjezdem vlastního dopravního podniku byl zvolen krizový model dopravy, kdy byly v provozu všechny linky a všechny spoje pouze ve všedních dnech do 8:00 hod, poté v době 13:00-15:00 hod. a nakonec v době 21:00-23:00 hod. Pokud by v našem případu město zvolilo i tento postup, myslím, že by proti němu nikdo opět z obyvatel nic neměl.

Co však naše město udělalo v této době pro naše obyvatele?

V souvislosti s ukončením provozu MHD byly vytvořeny speciální linky pouze pro seniory. Vzhledem k tomu, že toto „řešení“ bylo šito horkou jehlou, jezdily autobusy bez využití, takřka prázdné. Na tento stav vedení města zareagovalo ukončením provozu těchto linek. Do dne 27.4.2020 MHD v Mladé Boleslavi nefungovala v žádném režimu. Od začátku výroby ve ŠKODA AUTO a.s. dne 27.4.2020 byl zaveden pro změnu jiný režim MHD, tentokráte určený pouze pro zaměstnance ŠKODA AUTO a.s.. Taktéž s minimálním využitím.

Zásahy radnice do fungování MHD lze hodnotit jako ryze diletantské. Vždy platí, že na jakoukoliv změnu si musí klienti zvyknout. Buď ji přijmou anebo odmítnou. Měnit systémy MHD, trasy linek, jízdní řády, jak na běžícím pásu, nemůže přinést žádný pozitivní výsledek. Vytváření speciálních systémů MHD, zvýhodňujících některé skupiny obyvatel jako nejprve seniory a poté zaměstnance největší firmy, je navíc v rozporu s antidiskriminačním zákonem. Nelze zvýhodňovat jednu skupinu obyvatel vůči jiné skupině obyvatel. K veřejné službě musí mít všichni občané rovný přístup.

A role pana primátora? Připomíná tragikomedii. Dle pana primátora bylo zastavení nutné z hlediska rizika šíření koronaviru. Jaké je ale riziko v autobusech MHD v Mladé Boleslavi? Jaké je riziko v autobusu, jedoucím z Mnichova Hradiště do Mladé Boleslavi. Vyšší, neboť cestující sedí v autobusu delší dobu. Jaké je riziko v příměstském vlaku v okolí Prahy, nebo ve vagónu metra s kapacitou cca 300 osob? Mnohem vyšší. Ale jak ty příměstské autobusy, tak i vlaky, tak i pražské metro…- světě div se – jezdí….

V poslední době vznikla petice, požadující znovuobnovení MHD (https://www.petice.com/obnoveni_mhd_v_mlade_boleslavi_pro_vechny_obany?fbclid=IwAR35_iEm5iS2hePntHfpPyIGZDuPxw6PX2SGJvqhp–0Tz31jElaq46wUZg). Pan primátor na stížnosti lidí reaguje vždy stejně. Vyškrtne je ze svých facebookových přátel. Na telefonické dotazy reaguje tak, že lidem doporučuje pěší chůzi (prý je zdravá), či jízdu na kole anebo cestu autem. Což o to. Pro úředníka, který pracuje 2 km od svého bydliště s volnou pracovní dobou, může být chůze do práce zcela určitě zdravá. Ale máme zde i jiné skupiny obyvatel. Lidi těžce fyzicky pracující. Lidi, kteří to mají do práce i 7 km pěšky. A kteří musí být v 6:00 na pracovišti. A kteří večer skončí svoji směnu ve 22:00 hodin. I těmto lidem pan primátor doporučuje pěší chůzi do práce. Není to absurdní? O lidech v produktivním věku, jejichž zdravotní stav není optimální anebo o nemocných, cestujících k lékaři ani nemluvě.

Bylo by zajímavé znát koncepci města v oblasti MHD. Dle mého názoru naše město žádnou nemá. Kdyby totiž mělo, nemohlo by se chovat takto diletantsky. Pan primátor by nemohl doporučovat lidem cestu svým osobním autem. Protože moc dobře ví, že automobilismus představuje pro naše město obrovský problém. Pokud všichni lidé postižení zastavením MHD vezmou pana primátora za slovo a začnou jezdit svými auty, je zde riziko, že množství aut v ulicích bude mnohem větší, než na co jsme byli do konce března zvyklí. A to bude mít další důsledek. Menší počet cestujících v MHD. A tím se můžeme dostat do smrtící spirály. Město bude mít na výběr. Buď držet březnový rozsah dopravy (i za cenu velkých výdajů z městské kasy) s tím, že počet cestujících se bude hodně a hodně dlouho dostávat na původní úroveň. Anebo rušit spoje. Je však třeba počítat s tím, že rušením spojů bude ubývat počet cestujících v systému. Pokud se na to zareaguje dalším rušením spojů, můžeme mít ve finále z naší celkem dobře fungující MHD pouze kostru – několika spojů za den, které budou provozovány pouze proto, aby město vyhovělo požadavku zákona, a přervané ulice, díky nímž se nikdo nikam nedostane.

Pokud městu záleží na budoucím fungování městské dopravy, mělo by ji co nejrychleji obnovit. V opačném případě riskuje zhroucení dopravního systému v celé Mladé Boleslavi.

Občan Mladé Boleslavi

Arogantních komentářů primátora si všiml nejeden občan…