15. 7. 2014

Spanien-will-das-innerstädtische-Tempolimit-auf-30-kmh-heruntersetzen-by-Samy13-pixelio.de_Třicítka výrazně snižuje hluk, zlepšuje ovzduší, pomáhá plynulosti dopravy a předchází smrtelným nehodám, ukazují zkušenosti z řady evropských měst. Strana zelených by toto opatření chtěla zavést na celém území Mladé Boleslavi.

V České republice auta každoročně srazí tisíce chodců, podle studie BESIP jich v roce 2012 pod koly zemřelo 146. Nejvíce ohroženými skupinami jsou přitom děti, společně se staršími a hendikepovanými občany. Přes 90 procent nehod s chodcem se přitom stalo v intravilánu obcí.

Řada německých měst tak již od 80. let začala zavádět plošné omezení rychlosti na 30 km/h. Od té doby prokázaly mnohé další projekty tohoto typu po celé Evropě smysluplnost takových opatření. Ve městech, kde jsou tyto zóny zavedeny, značně poklesl počet i závažnost dopravních nehod. V německém Münsteru například došlo po zavedení limitu 30 km/h k poklesu vážných zranění z dopravních nehod o 72 procent.

Hlavním důvodem úspěchu těchto opatření je, že snížením rychlosti na 30 km/h v obytných částech měst značně klesá brzdná dráha vozu a tím pádem i rychlost sražení chodce. Pokud například patnáct metrů před vůz pohybující se rychlostí 50 km/h vběhne dítě, bude vozem sraženo v rychlosti 45 km/h. Náraz v takové rychlosti znamená pro dítě přinejmenším vážné zranění nebo dokonce smrt. Při rychlosti vozu 30 km/h lze na takovou vzdálenost bezpečně zastavit.

Omezení rychlosti na 30 km/h také snižuje hluk z dopravy o tři decibely. Deset vozů jedoucích rychlostí 30 km/h tak způsobuje stejný hluk jako pět vozů při rychlosti 50 km/h. Hluk je vážným zdravotním rizikem, jehož dopady jsou bohužel stále podceňovány. Mimo jiné snižuje kvalitu spánku, zhoršuje koncentraci, zvyšuje podrážděnost a může vést k hypertenzi a srdečním onemocněním.

Vůz pohybující se rychlostí 30 km/h také potřebuje méně místa, protože mu stačí menší odstup. Doprava se díky nižší rychlosti stává plynulejší, není třeba tolik akcelerovat a brzdit. V důsledku toho dochází i k poklesu emisí škodlivin a CO2. Pomalejší a plynulejší doprava vede k pocitu většího bezpečí. Mnohé obyvatele měst, kteří se za stávající situace necítí na ulicích bezpečně, pak klidnější doprava přiměje k tomu, aby usedli na kolo nebo šli pěšky. To v důsledku povede k dalšímu snížení dopravní zátěže a celkovému zlepšení kvality života ve městě.

„Aby mělo takové opatření smysl, je třeba ho zavést plošně. Zkušenosti ukazují, že s přibývajícím množstvím dopravního značení se citlivost řidičů na něj snižuje. Pokud budou řidiči vědět, že v celé obci až na vybrané úseky platí limit 30 km/h, bude to pro ně přehledné a srozumitelné,“  je přesvědčený David Janeba, který kandiduje v Mladé Boleslavi kandiduje za Stranu zelených v letošních komunálních volbách. Strana zelených bude usilovat o to, aby se toto opatření zavedlo i v automobilovou dopravou značně zatížené Mladé Boleslavi.

„Je třeba přestat zavírat oči před současným neuspokojivým stavem dopravy v našem městě a začít konečně jednat ve prospěch bezpečnosti, zdraví a spokojenosti občanů. Plošné zavedení rychlostního limitu 30 km/h s výjimkou páteřních komunikací mimo obytné zóny, na kterých je zároveň bezpečně oddělen pohyb chodců a cyklistů, je jedním z možných řešení. Je to řešení levné, elegantní a účinné,“ doplňuje Janeba.

Souvislosti:

První zóna 30 km/h vznikla už v roce 1983 v německém městě Buxtehude. Postupně je zaváděla další německá města, včetně Mnichova. V rakouském Grazu (260 tis. obyvatel) došlo k zavedení zóny 30 km/h ve všech obytných zónách již v roce 1992. Zóna pokrývá celých 75 procent silnic. Tento experiment byl svým rozsahem první v Evropě a jeho dopady byly po dobu dvou let vědecky sledovány a následně analyzovány. Během experimentu došlo k velkému poklesu počtu zraněných (především chodců) a snížení závažnosti dopravních nehod. Došlo ke znatelnému poklesu hluku. Většina obyvatel města po dvou letech experimentu změnila svůj odmítavý postoj. Dokonce dvě třetiny řidičů byly posléze tomuto opatření nakloněny oproti původní jedné třetině před začátkem experimentu. Další z velkých projektů tohoto druhu se připravuje v Paříži (2,2 mil. obyvatel). Už nyní je ve třetině ulic města omezena  rychlost na 30 km/h. V Česku se tímto způsobem rozhodla chránit zdraví a životy svých občanů pražská čtvrť Karlín, kde byla rychlost plošně snížena na 30 km/h v roce 2012.

 

 

Zdroje:

 

http://en.30kmh.eu/

http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/media/11-01-T30.pdf

http://www.urbangateway.org/news/slow-down-paris-plans-increase-city%E2%80%99s-livability-setting-30kmhr-speed-limit

http://www.velomondial.net/velomondiall2000/PDF/HONIG.PDF

http://www.ibesip.cz/data/web/soubory/statistika/CR/2012/chodci-2012.pdf

http://de.wikipedia.org/wiki/Tempo-30-Zone –