20. 3. 2025

Náměstek Nwelati oznamuje výši odměn

Po dlouhých měsících odmlky se březnového jednání zastupitelstva účastnil i náměstek Nwelati, odpovědný za rozpočet, územní plán a rozvoj města. Jeho docházka na zastupitelstvo, na radu města, dozorčí radu VaKu i nemocnice je bídná, což komplikuje jednání, a především to ukazuje, nakolik mu je spolupráce a placená práce ve prospěch občanů cizí. V rámci interpelací mi náměstek na dotaz ohledně činnosti a odměn v Městské společnosti pro dostupné bydlení s.r.o., kde je jednatelem (s primátorem a náměstkem Markem), odpověděl, že „Odměny jednatelů jsou 97 063 Kč, resp. 85 644 Kč, měsíční odměna členů dozorčí rady je 48 532 Kč, resp. 1 170 Kč. Odměny jsou ve všech městských společnostech stejné a o výši rozhoduje Rada města„, tj. stejní lidé, kteří dělají jednatele a členy orgánů, čímž jsou dle zákona ve střetu zájmů. K činnosti firmy, do níž bylo loni zasláno 17 mil Kč, byly poskytnuty jen obecné informace.

Zakládáním městských firem a komisí rady si koalice přilepšuje

Výše odměn neuvolněných členů rady a dalších lidí z koaličních kandidátek ukazuje, proč vzniká tolik městských firem – celková výše odměn při kumulací funkcí totiž přesahuje běžný tabulkový plat. Uvolněný náměstek pro tuto funkci dle tabulek pobírá odměnu 95 414 Kč a v orgánech městských firem pracuje bez nároku na odměnu. Neuvolněný však čerpá 63 595 Kč, přičemž pobírá odměny za funkce v představenstvech či dozorčích radách nejen městských společností. Uvolněný člen rady má 84 583 Kč, neuvolněný „jen“ 14 158 Kč. Čekám na odpověď, kolik celkem berou členové zastupitelstva díky kumulaci funkcí, protože to je tímto podstatně více, než kdyby byli uvolněnými radními města a měli tabulkové platy.

V rozpočtu je vyčleněno přes 17 mil Kč na chod zastupitelstva – je nákladné udržovat strukturu lidí, kterým je často „na míru“ vytvářena funkce např. v komisi rady města, příp. výboru. Předseda výboru či komise rady pobírá 7 057 Kč, přičemž těchto orgánů má město celkem 22.

V rozpočtu také najdeme výdaje na některé firmy:

  • MS SaRA s.r.o. 45 mil Kč (provoz a údržba, celkem 10 statutárů, z toho 4 zastupitelé) a další dotace na investice ve výši 33,845 mil Kč,
  • Kultura MB a.s. dotace 19 mil (ve výroční zprávě 2023 se uvádí 12 zaměstnanců, z toho 1 řídící, osobní náklady 10,713 mil, z toho řídících 1,621 mil Kč),
  • již dávno předražené technické služby (Compag a Správa komunikací) na údržbu veřejných prostranství, zeleně, odpadové hospodářství, opravy a udržování komunikací, zimní údržbu a čištění města vynaloží o 30 mil více než loni, a celková částka tak dosáhne bezmála 300 mil Kč/rok! Od roku 2021 je navýšení na tyto služby o astronomických 84 mil Kč. Kam se peníze ztrácí?!

Předražené zakázky a služby, občanům pokuty

Městským firmám se poskytují mnohamilionové prostředky na provoz i investice, avšak podrobné údaje o hospodaření a další informace je obtížné získat. Obrovské sumy nikdo fakticky nekontroluje – firmy nevedou v otevřeném výběrovém řízení vybraní odborníci z příslušného oboru, ale politicky dosazení lidé z kandidátek vládnoucí koalice ANO, ODS/TOP09, STAN i ČSSD. Žádná pravidla pro hospodaření a fungování městských firem nejsou dána, tedy vše určuje zvolená politická garnitura. Nutná je změna zákona, neboť jak vidíme, nelze čekat hospodárné a efektivně řízené firmy s preventivními prvky proti korupci a klientelismu.

V rozpočtu je i plánované navýšení výběru pokut za špatné parkování na astronomických 27 mil Kč (o 8 mil více než loni!), navzdory chybějící celoměstské parkovací zóně a dopravním komplikacím, dlouhodobě ztěžujícím průjezd i parkování.

Ač byly do rozpočtu zahrnuty požadavky opozice a oceňujeme snahu nového vedení jednat, kvůli neprůhlednému hospodaření a neodůvodněnému navyšování výdajů do konkrétních firem jsme rozpočet nepodpořili. Schvaluje se takhle pozdě jen proto, že náměstek Nwelati není ochoten přístup změnit. Zároveň během roku dochází ke stovkám změn, čili co je v rozpočtu na počátku, neodpovídá stavu na konci roku. Dle např. schváleného Strategického plánu je nutné navýšit mmj. kapacity sociálních služeb. Reálně však tyto potřeby, na které i z opozice od r. 2018 poukazujeme, nejsou naplňovány, protože náměstek Nwelati sociální služby doslova nesnáší, životní prostředí řeší bez odborníků a není ochoten spolupracovat tak, aby kroky města dávaly smysl i občanům. Za poslední roky město prošustrovalo miliardy, díky nimž by Mladá Boleslav mohla být normálním městem. Zůstává však ubytovnou, na které bohatnou lidé spojení s magistrátem.

 

Jana Krumpholcová

janakrump@gmail.com

tel. 734 214 122