6. 4. 2025

Nejpřirozenější a nejpohodlnější způsob dopravy ve městě je chůze. Bohužel městský plán dopravy v klidu je už takřka patnáct let starý a podle ústní informace, které se mi dostalo, takřka nepoužitelný. Přesto jedna okolnost z něj vyplývá: řeší parkování a dopravu cyklistů, chůzí jako plnohodnotnou dopravou po městě se vůbec nezabývá.

Až pojedete sami ve svém pětimístném voze a budete dvacet minut „popojíždět“ před semafory (což se v současné době uzavírek jistě děje), tak přemýšlejte, zda byste přeci jen nezvládli dojít na místo pěšky a možná i ve stejném čase. Nadále si myslím, že MHD, kolo a chůze by měly být ve městě upřednostňovanými způsoby dopravy a podle toho by měl být tvořen generel dopravy. Možná jako první krok by chodcům pomohlo, aby byly z chodníků důsledně vykázány elektrokoloběžky. O preferenci při přecházení na semaforu si můžeme nechat zdát. Ale co by jistě šlo zařídit, aby čekání na zelenou při přecházení Havlíčkovy ulice na křižovatce s Čechovou trvalo stejně krátce jako při přecházení třídy TGM u „Sportu“.

Na závěr jedno zamyšlení nad příčinami a důsledky, neboť tyto dvě věci rádi zaměňujeme. Někdo mi může namítnout, že posílat dnes děti do školy pěšky je při intenzitě dopravy a bezohlednosti řidičů nebezpečné. Pokud by ale všechny děti šly do školy pěšky, před školou by bylo mnohem bezpečněji. Nebezpečí tedy vytváříme tím, čím si zdůvodňujeme potřebu se mu vyhnout. Zdánlivě začarovaný kruh, který ale lze rozetnout. Jak může pomoci město? Zavedlo služby na přechodech v blízkosti škol, které zastavují dopravu při přecházení školáků. To není špatné, ale co můžeme udělat dál? Zavést kolem škol zóny alespoň v ranních hodinách bez dopravy. Tedy bez dopravy v dnešním slova smyslu, ve skutečnosti by to byly zóny s dopravou nejlepší, totiž pěší.

Radek Kotlaba, Radek.Kotlaba@seznam.cz