2. 5. 2025

Více silnic = více aut

Rozjela se mediální masáž o spouštění významných stavebních prací v dopravě. Hlavním smyslem zpráv je chlubit se přínosy, jako je plynulejší a rychlejší dopravní spojení a snad i zvýšení bezpečnosti. Pokud jste však byli autem ve větším městě s širšími magistrálami zejména v čase pracovní doby, stěží si vybavit plynulou 4-6proudou silnici městem. Navíc kdo v okolí takových tepen chce bydlet, když je tam extrémní hluk ve dne v noci, prach, horko, a noční spánek ruší neustále blikající světla? O negativních dopadech se od politiků obvykle nedozvídáme, proto jich pár uvedu.

Vedlejším efektem rozšíření magistrál např. v Praze, Ostravě, Moskvě, Los Angeles aj., se kromě větších zácp a přetížení stalo znečištění, špatná kvalita vzduchu i přízemní ozon, zhoršené dojíždění, větší stres, ztráta veřejného prostoru, delší dojezdy. Co z toho plyne? Rozšíření silnic může pomoci, pokud se nedělá jen pro auta, ale komplexně pro všechny druhy dopravy, tj. souběžně též MHD pruh, cyklo a pěší. S rozšířením silnic je proto důležité omezit auta v určitých zónách kvůli zklidnění lokality pro bezpečný pohyb nemotoristů, a rozvíjet MHD i infrastrukturu pro pěší a cyklisty. To se povedlo třeba v Kodani (Dánsko) – díky podpoře cyklistiky a MHD je ve městě méně aut, lepší ovzduší a zdravější prostředí, celkově se zvýšila kvalita života ve městě a lidé si tamní život pochvalují. V Soulu (Jižní Korea) dokonce zbourali část dálnice a nahradili ji zeleným koridorem, takže lidé začali více využívat MHD, přibylo veřejného prostoru i zvědavých turistů, což oživilo podnikání. V Záhřebu (Chorvatsko) rozšířili hlavní třídy současně o tramvajové pásy a nové cyklostezky, takže celkově se doprava stala plynulejší, zrychlilo MHD i do okrajových částí města a ubylo kolon. V ČR se o dobrá řešení snaží třeba v Brně: budují městský okruh, ale zároveň investují do tramvají a MHD, čímž došlo ke zkrácení jízdních dob. V Plzni koordinovaný rozvoj cyklodopravy a MHD přispěl ke zvýšení počtu uživatelů MHD až na 40%, takže se jim podařilo snížit zácpy aut v ulicích.

Čeho můžeme v Mladé Boleslavi dosáhnout rozšířením třídy Václava Klementa?

Jak ukazují příklady jiných městech, širší silnice vede ke zhoršení života ve městě, protože je všude více aut. Město má přiměřeně pomáhat automobilce v jejím rozvoji, nemůže to však dělat na úkor místních – politická reprezentace spolu s úředníky mají odpovědnost vůči nám všem, aby se tu dalo žít, podnikat i zdravě trávit volný čas. V Mladé Boleslavi se však díky nim stavební firmy třesou na další předražené zakázky. A řidiči se děsí extrémně dlouhého stavebního omezení.

 

Bezděčínská spojka je hlavně pro škodovku

Věděli jste to? Proč se dočítáme především polopravdy o zrychlení železničního spojení na úseku Praha – Liberec, když to rozhodně není prioritou nové spojnice? V dokumentaci k územnímu řízení je jako hlavní cíl stavby uvedeno „zlepšení veřejné dopravní a technické infrastruktury ve městě Mladá Boleslav a přivedení nákladní železniční dopravy od Nymburka přímo k vlečkovému areálu ŠKODA AUTO a.s. a zkapacitnění trati“. Až druhým cílem je „zlepšení dopravní obslužnosti v okolí Prahy, zvýšení kultury a komfortu cestování, zkrácení přepravní doby do centra Mladé Boleslavi a zlepšení podmínek pro nákladní dopravu, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících“. Vzhledem k plánované kapacitě trati na 150 nákladních vlaků denně (!!), zbudování obrovského překladiště u bioplynky a výstavbě další infrastruktury primárně pro automobilku je nutné přiznat, že skutečný záměr obřích investic není pomáhat občanům města, ale především soukromé firmě. Bylo by fér to přiznat otevřeně a hledat opatření, která nesníží kvalitu života ve městě a okolí. Občané podporují rozvoj infrastruktury a uvědomují si význam ekonomicky silného partnera, proto by vedení města mělo informovat veřejnost, jak spolupracuje na omezení rizik pro místní i pro životní prostředí. Výstavbou nové infrastruktury totiž dojde k zásadnímu navýšení hladiny hluku (nejen v okolí trati!), ke zvýšení emisní zátěže (většina vlaků je dieselových) a k teplejšímu mikroklima, k horší propustnosti okolí pro pěší, cyklisty i živočichy, nejspíše i k negativnímu vlivu na cenu nemovitostí.

Video k Bezděčínské spojce můžete shlédnout, ale neříká, že se staví především kvůli škodovce…

Plánované překladové nádraží firmy Škoda Auto a.s., které vyžaduje lepší napojení na stávající železniční tahy. 

Soužití s automobilkou potřebuje jasnější pravidla, aby lépe splynula s městem a důsledky rozvoje neúnosně nepadaly na místními občany. Dlouho se mluví o potřebě zlepšit klimatické podmínky města, ale proč kvůli zchlazení nevidíme masivnější ozelenění přehřáté automobilky? Nebo propojení veřejného prostoru v okolí firmy s městem promenádami, parky a zelenými pásy pro chodce i cyklisty? Chvályhodná je podpora kulturních, vzdělávacích a společensky důležitých aktivit s cílem posilovat komunitu, upevňovat mezilidské vztahy i vazbu k samotnému městu, zjevně to však ke spokojenému životu v Mladé Boleslavi nestačí.

Politická reprezentace včetně většiny demokraticky zvolených zastupitelů města se bohužel zřekla odpovědnosti – nezájmem o spolupráci s občany i špatnými rozhodnutími ještě víc ztěžují život místním. Jak jinak než arogancí moci vysvětlit fakt, že zásadní veřejné projednání Bezděčínské spojky a důležité změny územního plánu se pro občany konalo ve stejný den i hodinu?! Občan se stal pouhým dodavatelem příjmů do rozpočtu města, avšak bez možnosti mít vliv na to, za co a jak budou místními politiky utraceny.

 

Jana Krumpholcová

janakrump@gmail.com

tel. 734 214 122