1. 11. 2019
První kolo uzávěrky pro připomínky k novému územnímu plánu skončilo a občané města budou několik měsíců čekat na informace, jakým způsobem ovlivnily došlé náměty další zpracování tohoto strategického dokumentu. Je zjevné, že spousta občanů má vlastní představy o prospěšném rozvoji našeho města. V porovnání se zadáním se občané v připomínkách odvolávají na modernější pojetí, než aktuální návrh přináší. Zadání pro zpracovatele znělo jasně – hledat možnosti, kde by mohlo bydlet až 10 tisíc nových obyvatel města. Naplnění tohoto požadavku znamená zátěž pro již dnes přetíženou dopravní síť, nezbytné je zajištění dostatečně kapacitní infrastruktury do rozvojových lokalit.
Více silnic přivede více aut, chceme to? A proč?
Moderní západní města se orientují na úbytek počtu aut v centrech, odvedení dopravy mimo město, vytváření parků a zón pro relaxaci, sport a setkávání, zpoplatňují parkovací stání, ulice slouží sousedským slavnostem… Vzhledem k tomu, že prostor každého města je omezen, špičkoví architekti (např. Jan Gehl) dbají na vyváženost městských plánů, aby města byla dobře prostupná a bezpečná zejména pro chodce a cyklisty, měla dostatek zelených ploch, efektivně a kvalitně využitý sdílený prostor. S klimatickými změnami i orientací na nízkoemisní dopravu je důležité přemýšlet v dlouhodobějším horizontu – už dnes je nutné stavět dobíjecí stanice (tedy přivádět zdroje elektřiny do míst, kde se auta dají nabít). Můžeme však efektivněji řešit hromadnou dopravu a s firmou Škoda Auto jednat o možnostech dopravy zaměstnanců do práce tak, aby co nejméně zatěžovala život ve městě. Projekt půjčovaných kol je jednoznačně úspěšný, proč tedy více nepřizpůsobit dopravu cyklistům a pěším? Proč město nejedná o interní dopravě zaměstnanců až do závodu ekologickými autobusy a na kole? Proč hlavní výjezd z firmy je v centru města, když za areálem je dálnice, jejíž kapacita kolem města se navyšuje? Co brání tomu, aby doprava do areálu firmy jezdila 13. bránou, případně se vytvořilo nové napojení areálu přímo na dálnici?
Spolupráce není sprosté slovo, ale nutnost!
Současné vedení města je ve funkci tak dlouho, že zažilo ekonomickou krizi nejdůležitějšího zaměstnavatele ČR i jeho opětovný růst, tedy různé ekonomické dopady na město v závislosti na výkonnosti firmy Škoda Auto. Město a firma jsou totiž spojené nádoby, kde je klíčová spolupráce a otevřené jednání o dalším možném vývoji. Je pro mě překvapivé, že vedení města se neinspiruje u měst, kde je stěžejní průmysl (nejlépe automobilový), např. u města Wolfsburg; ostatně po zkušenostech s krachem automobilek v americkém Detroitu se můžeme snad lépe připravit na případné oslabení u nás. Nelze totiž přehlédnout, že v evropském automobilovém průmyslu je situace nejistá, v Německu se výroba zpomaluje a podobný trend nelze vyloučit ani v Mladé Boleslavi. Případné oslabení jistě ovlivní (jak jsme již v minulosti zažili) i situaci v našem městě, s dopadem na život běžných obyvatel. Detroit zažil bankrot, třetina obyvatel žije pod hranicí chudoby, ve městě je vysoká nezaměstnanost a korupce, i jedna z nejvyšších zločinností v USA. Tedy nic, co bychom si přáli v našem městě.
V návrhu nového územního plánu proto vidím mnoho rezerv, nad kterými mohla probíhat diskuse a intenzivní jednání se Škodou Auto i různými odborníky. Dokument mohl mít hodnotnější přínos, pokud by byly jasně definovány společné cíle, jak chceme, aby město fungovalo a vypadalo v závislosti na různých scénářích dalšího vývoje – chceme z města jen ubytovnu pro dělníky nebo špičkové technologické centrum s kvalitními službami? Pokud se nebude automobilovému průmyslu tak dařit, jak udržíme lidi a důležité služby ve městě? Co obdivuhodného a prospěšného chce v nejistých časech současné vedení města vytvořit, aby to bylo zárukou udržitelnosti života občanů ve městě?!