22. 5. 2023
O dopravě budoucnosti rozhodujeme dnes. Dobrým výsledkem spolupráce automobilky a města jsou např. lávka pro cyklisty přes Jizeru na Krásné louce, MHD do závodu, podpora sdílených kol Nextbike aj. Jako automobilka rozhoduje o svém rozvoji do r. 2030, u nově plánovaných železnic se řeší vedení tratí a umístění zastávek. Pozorujeme zdražování osobních aut, v moderní společnosti s kvalitními veřejnými službami pak můžeme snadněji přejít na jiné druhy dopravy – pěší, cyklistiku, MHD, sdílená auta, meziměstskou dopravu autobusy (dnes již často ekologickými) a zejména na vlakovou dopravu. Měsíční náklady na dopravu automobilem rostou, proto si politici začínají uvědomovat i nutnost zlepšit kvalitu veřejné dopravy, neboť ani ekologické autobusy nás na přetížených silnicích nespasí.
Kolejová veřejná doprava ve městě Valencie, Španělsko
Páteří kvalitní veřejné dopravy je doprava kolejová – metro, tramvaje, konvenční železnice, vysokorychlostní železnice. Bez kolejové dopravy není možné dosažení výrazných úspor energií a vypouštěných emisí. Na základě platných fyzikálních zákonů lze velmi zjednodušeně říct, že na přemístění jedné osoby nebo jedné tuny nákladu po železnici je potřeba vynaložit zhruba 5x až 6x méně energie než po silnici. Je úplně jedno, zda se jedná o energii z nafty, benzínu, plynu, elektřiny nebo vodíku. Vybudování nových tratí vyžaduje investice a dlouhodobou přípravu mezi státem, kraji i jednotlivými obcemi, majiteli pozemků a dalšími zainteresovanými. Technické řešení znamená mnohaleté zajišťování technických plánů, razítek, úředních a politických rozhodnutí, avšak i zajištění dodavatelů výstavby v náročných výběrových řízeních po úspěšně zvládnutém byrokratickém procesu. V tomto papír nesnese vše, i dotčené obce musí být ochotné a schopné náročný proces územní a projektové přípravy dotáhnout do zdárného konce, aby trať mohla přepravovat potřebný počet cestujících a objem nákladu.
Jak je na tom Mladá Boleslav s přípravou změn v dopravě
Dne 24. února 2023 proběhlo na na magistrátu města Mladá Boleslav, za účasti ministra dopravy Mgr. Martina Kupky, jednání o dopravních stavbách, převážně silničních, které spadají pod vládní program „Ujednání o porozumění se společností ŠKODA AUTO, a. s., a návrh zabezpečení investiční přípravy zlepšení veřejné dopravní a technické infrastruktury ve městě Mladá Boleslav a ve vrchlabském regionu“. Paradoxní je, že v seznamu projednávaných staveb bylo i prodloužení severovýchodní tangenty, avšak současně chyběla stavba na přestavbu tratě Mladá Boleslav město – Mladá Boleslav hl. n., která musí stavbě prodloužení severovýchodní tangenty předcházet – nová silnice totiž povede na stropě budoucího železničního tunelu.
Bude tato železnice v tunelu, nad nímž bude pokračovat silniční tangenta? A je tento plán realizovatelný vzhledem k nárokům norem a technických požadavků?
Přitom záměr projektu na přestavbu této tratě, včetně obou nádraží a výstavby nové Dalovické spojky, je již dokončen a byl 17. března 2023 zpracovatelem dokumentace a Správou železnic představen zástupcům magistrátu. Rada města následně dne 20. března přijala usnesení č. 488, kterým informaci o prezentovaném záměru projektu vzala na vědomí.
Uvedeným projektem se spolu s již schválenými projekty na výstavbu Všejanské spojky (Milovice – Boží Dar – Čachovice) a Bezděčínské spojky (Nepřevázka – Řepov – Mladá Boleslav město) završí mnohaleté úsilí o vybudování rychlého a kapacitního železničního spojení z Prahy přes centrum Mladé Boleslavi do Bakova nad Jizerou a dále na Turnov a Liberec či do České Lípy. Naopak převážná část nákladní dopravy z automobilky ŠKODA AUTO bude naopak nově vedena mimo centrum Mladé Boleslavi. Stávající železniční přestupní terminál v okrajové části města Čejetičky se přemístí k nynějšímu autobusovému nádraží u Bondy, čímž vznikne dopravní terminál veřejné dopravy nadregionálního významu. Nově tak bude možné i pro každodenní dojíždění do města a automobilky využívat rychlého železničního spojení prakticky ze všech směrů. Např. z centra Mladé Boleslavi do centra Prahy bude možné se dostat vlakem za přibližně tři čtvrtě hodiny. To bude pro obyvatele Mladé Boleslavi a blízkého okolí přestavovat skutečnou dopravní „revoluci“. Současně to Mladé Boleslavi umožní vstoupit do 21. století a zařadit se mezi města s moderní, kapacitní a nízkoenergetickou a nízkoemisní veřejnou dopravou.
Stávající hlavní nádraží má zůstat pouze pro potřeby místní nákladní dopravy a pro odstavování osobních souprav. Odstavování osobních souprav má ale probíhat též na novém nádraží Mladá Boleslav východ (u Řepova). Proto je zvláštní, proč je navržena rekonstrukce kolejiště stávajícího hlavního nádraží, včetně výstavby nového ostrovního nástupiště a podchodu, a proč se nadále pokračuje v projektové přípravě na rekonstrukci výpravní budovy na hlavním nádraží, která má být po převedení železniční osobní dopravy do centra města cestujícími prakticky opuštěna, zůstalo by zde pouze zázemí pro zaměstnance železnice. Stát tak za rekonstrukci výpravní budovy umrtví 128 mil. Kč z veřejných rozpočtů.
Obnovme vlakovou zastávku u Česany
Na uvedeném jednání naopak nezazněla jakákoliv informace k možné obnově zastávky u Česany, po níž zůstal název tamní ulice. Ze zastávky by byl bezprostřední přestup na místní autobusové linky do Čejetic. Též je odsud velmi blízko nejen do pracovišť automobilky, ale i do historického centra města Mladé Boleslavi. Pod hradem jsou navíc významné rozvojové části města s návazností na rekreační plochy. Přestože zmíněná zastávka dává mnohem větší smysl než budovat nová nástupiště na stávajícím hlavním nádraží, zástupci magistrátu města tuto zastávku dosud nediskutovali s odpovědnými orgány.
Minulost versus současnost – obnovení vlakové zastávky u provozoven automobilky, rekreační zóny a centra města dává smysl. Podaří se obnovu vyjednat? Historické foto: Tomáš Špáta
Je skvělou příležitostí toto téma otevřít na různých úrovních právě proto, že Mladá Boleslav i automobilka Škoda Auto mají věhlas, tedy i možnosti dosáhnout takřka nemožného. Zásadní rozhodnutí o obnovení zastávky Mladá Boleslav – Čejetice, dlouhodobě zlepšující kvalitu dopravní dostupnosti a vyhovující trendům snižování emisí, by se mohlo stát důkazem smysluplné spolupráce ve prospěch nás všech.