5. 10. 2014
Druhá část programu Strany zelených v Mladé Boleslavi
Penězovody z EU budou postupně vysychat, dlažba na náměstí a fasády se budou postupně drolit. Po budování pomníků všeho druhu je načase investovat více do lidí. Do vzdělání, do kultury a zejména předcházení sociálně patologickým jevům. Blahobyt v našem městě přináší i problémy, které nejde dlouhodobě přehlížet.
Celý text najdete ke stažení zde Program SZ MB 2014 Kvalita života-lidé
Program Strany zelených v Mladé Boleslavi 2014 „Kvalita života- lidé“
1. Děti, senioři a další citlivé populace
Cíl: Zlepšit kvalitu života ve městě pro děti, seniory, znevýhodněné a hendikepované. Předcházet konfliktům mezi majoritní společností a sociálně vyloučenými.
Jak:
– Vytvářet podmínky pro působení poskytovatelů sociálních služeb v oblasti „občanského poradenství“, podpořit jejich činnost buď poskytnutím prostor, nebo přímo finančně. Podílet se na zajištění propagace těchto služeb ve městě.
– Poskytnout podporu „sociálního podnikání“, a tím vytvářet podmínky pro začleňování osob s mentálním postižením a psychiatrickým onemocněním (dále též podporovaným zaměstnáním, chráněným bydlením, poradenstvím, odlehčovací službou pro poskytovatele domácí péče, medializací těchto témat).
– Obnovit zakázky města u společnosti FOKUS a případně podobných, např. při údržbě veřejné zeleně.
– Zřídit podnik „sociální služby“ pod magistrátem podle vzoru jiných měst.
– Zřídit nouzové bydlení pro rodiny s dětmi (vyčlenit z bytového fondu města).
– Posílit krizové bydlení a rozptýlit jednotlivé byty – nevytvářet „ghetto sociálně vyloučených“.
– Zastavit prodej městských bytů. Využít bytový fond pro sociální bydlení a stanovit jasná, průhledná pravidla přidělování sociálních bytů.
– Vyčlenit i byty pro „domy na půli cesty“, bydlení pro mladistvé odcházející z dětského domova.
– Rozšíření nabídky nízkoprahových klubů pro děti a mládež především pro cílovou skupinu nezletilých. Klubovnu situovat do prostoru sídliště Severní město.
– Podpora budování přírodě blízkých hřišť na zahradách školek či škol komunitním způsobem za aktivní účasti rodičů.
– Pokračovat v bezbariérovém zpřístupňování všech veřejně přístupných prostor ve městě, zejména přímo v budovách magistrátu (sociální odbor).
2. Vzdělání jako míza společnosti
Cíl: Rozšíření nabídky kvalitního vzdělávání na rozmanitých školách zřizovaných městem.
Jak:
– Deklarovat strategickou podporu města spolupráci (materiální i vzdělávací) škol a místních podniků.
– Vytvářet podmínky pro specifickou profilaci škol, ale i jejch vzájemnou spolupráci.
– Lépe využívat pro koordinaci činnosti škol porad ředitelů. Zpřehlednit kriteria hodnocení ředitelů. Aktivně s nimi pracovat, např. v oblasti zřizování míst školních psychologů na jednotlivých školách.
– Podpora školních klubů jak finanční, tak personální. Ve větší míře otevřít školy v odpoledních hodinách spontání i organizované aktivitě nejen zde do školy docházejících dětí.
– Motivovat ředitele pro využití pozemků škol k aktivitám v rámci výuky, které by vedly k přiblížení žáků přírodě a enviromentální problematice obecně.
– Zlepšit průhlednost přidělování a kontrolu využití grantů vypisovaných městem pro práci s dětmi.
– Pokračovat v podpoře „University třetího věku“ a dalších aktivit rozšiřujících možnosti trávení volného času seniorů.
3. Kultura jako můza společnosti
Cíl: Rozšíření nabídky kvalitní kulturní produkce pro obyvatele i návštěvníky Mladé Boleslavi a podpora jejího dalšího rozvoje a informovanosti o ní.
Jak:
– Podpora vybraných aktivit v rámci KMMB i dalších organizacích zřizovaných městem zřizované městem i neziskového sektoru, viz dále.
– Obnovit pravidelné promítání jednosálového kina s převážně artovým a nekomerčním programem. Podmínkou je získat investici na pořízení promítacího zařízení, které by odpovídalo podmínkám pro zapůjčení digitalizovaných kopií filmů. Tímto zařízením v současnosti ve městě disponuje pouze Cinestar.
– Rozšíření programové nabídky hudebních pořadů ze současných úspěšných dramaturgických řad – Folkparáda, Klub přátel hudby – i do dalších žánrových oblastí. Zde je prostor především pro kulturní organizace zřizované městem.
– Vytvářet lepší podmínky, hlavně prostorové, pro provoz a prezentaci amatérských zájmových souborů. V ideálním případě vytvoření „Centra pro amatérskou kulturu“ – sálu se zázemím, ve kterém by provoz zajišťovaly samy hudební a divadelní soubory zde působící. Ideálně vytipovat prostor v majetku města a podporu souborů realizovat prominutím nájmu z tohoto prostoru. V případě potřeby připravit na magistrátu podklady pro vyhledání a získání vhodného grantu, kterým by se daly opatřit peníze na rekonstrukci prostor připadajících v úvahu pro toto využití.
– Zlepšit koordinaci dramaturgických plánů jednotlivých subjektů, které ve městě organizují akce, aby nedocházelo k jejich překrývání ve stejných či blízkých termínech. Využít pro to platformy kulturní komise při magistrátu, resp. najít v komisi osobu, která dokáže komunikovat se všemi organizátorskými subjekty a hledat společný konsenzus. Využít nové webové stránky www.mladoboleslavsko.eu , které mají skvěle zpracovaný kalendář akcí. Sem může téměř kterýkoliv pořadatel vkládat své akce a zároveň kontrolovat, jestli se v daný termín nekoná jiná akce. Odpovědnost primárně leží na pořadatelích, žádný člen KM to nemá povinnost zodpovědně dělat.
– Spolupráce s neziskovými organizacemi otevírajícím veřejný prostor pro jeho alternativní využití a prezentaci umění ve veřejném prostoru (nemusí být pouze striktně výtvarno), ale i hudby a divadla. Nejde přímo iniciovat, ale jde lákat zavedené projekty, které mohou akcelerovat místní aktivity.
– Otevření volných betonových i jiných vhodných ploch pro jakýkoli typ street artu. Nikoli pouze pro nové 3D objekty.
– Vést širší diskusi s veřejností o uměleckých dílech (především plastikách) umisťovaných do veřejného prostoru a nad estetickým ztvárněním městského mobiliáře (viz. nové plakátovací plochy). V maximální míře využívat pro tyto záměry veřejných architektonických soutěží a před realizací výsledky soutěže široce diskutovat s laickou i odbornou veřejností.
– Otevření galerijních prostor, kterými disponuje město pro prezentaci cíleně oslovovaných mladých a začínajících výtvarníků z kvalitních vysokých uměckých škol – UMPRUM, AVU a mnoha dalších. Současné umění je kulturními organizacemi města opomíjeno, resp. je za ně vydávána mnohdy balastní produkce. Vyžaduje kurátora s určitý přehledem a rozhledem. (Mnoho malých regionálních galerií dnes hravě strčí do kapsy i návštěvností i programem ty oblastní a krajské).
– Nesoupeření s mnohdy velmi kvalitním programem Škoda Auto Muzea, které disponuje mnohem lepšími kontakty a zdroji, než městem zřizované organizace. Monstrakce nahradit spíše zajímavým dramaturgickým a kurátorským programem i rukopisem se snahou cíleně oslovit vzdělanější a zajímající se část obyvatel MB. Šířeji zaměřenou zábavu často lépe obstarají obchodní centra.
– Spolupráce s obchodními centry (Bondy centrum, Olympia) při prezentaci humanitárních a edukačních projektů, při kterých by se město zapojilo do nadnárodních struktur. Zajistí jejich vyšší dosah a publicitu. Již se zčásti ad hoc děje. Často bohužel ve specifické upravené místní verzi (Férové město).
– Podpora spontánních občanských aktivit typu www.zazitmestojinak.cz, které v sobě obsahují významný „lokalizační, socializační a kulturní prvek“. Stejně tak lokálních (nejen edukačních) aktivit po vzoru MB café. Nabídka zázemí a prostor pro jejich vznik. Nikoli však na způsob MB hledá Superstar/talent.
– Cílená subverze budované značky města jako „města automobilů“ a „ubytovny pro Škoda Auto“. I když jí MB vždy také bude. Náročnější a vzdělaní lidé musí zpravidla hledat mimo MB. Mezi „hochkultůrou“ prezentovanou jako umění pro lid (Areál volnočasových aktivit a zmatek před radnicí na Staroměstském náměstí). Kvalitní produkce vznikající v MB nebo i dovezená zde chybí a přitom se pro ní nabízí spousta nevyužitého prostoru. Cílené využití a marketing méně známých výrazných historických osobností a míst v MB (např. stoletému výročí básníka Františka Gellnera město nevěnovalo pozornost).
– Uspořádat ve městě sochařské symbózium a využít jako materiál pískovcové kameny zabraňující autům vjezd na zelenou plochu, případně díla sochařů umístit na Štěpánku a obohatit tak Štěpánku o zajímavá sochařská díla – v tomto případě využít k sochání spíš dřevo.
– Dát větší prostor neziskovým organizacím, které obohacují kulturní nabídku města prostřednictvím propagace jejich činnosti na stránkách mb-netu a měsíčníku Boleslavan.
– Vyšší podpora neziskového sektoru a občanských iniciativ v grantovém a dotačním systému města. Snaha o co největší oddělení aktivních účastníků grantových řízení od rozhodování o těchto prostředcích. Eliminace střetu zájmů a příliš velké personální provázanosti jednotlivých aktérů, kterými se eliminuje konkurenční prostředí.
– Pro neziskové organizace zřídit pomoc v podobě poradního orgánu, který bude monitorovat jejich činnost, aby nedocházelo k zdvojení akcí. Organizoval by pro ně školení, která jim pomohou v jejich činnosti např. na téma jak psát projekty, podvojné účetnictví, jejich propagaci a medializaci. Brát neziskové organizace jako partnery, které rozšiřují nabídku volnočasových aktivit obyvatel Mladé Boleslavi.
– Podpora investorů, kteří by měli v MB zájem vybudovat zábavní centrum pro rodiny s dětmi starší 7 let.
4. Sociální patologie v Mladé Boleslavi
Cíl: Efektivní prevence a kontrola sociálně patologických jevů pro zlepšení kvality života a bezpečnosti ve městě.
Jak:
– Maximální spolupráce s vyloučenými skupinami.
a) podpora organizací, které se práci s těmito skupinami věnují
b) podpora potenciálních zaměstnavatelů, vzdělávacích institucí
c) spolupráce s úřady
d) kompletní a komplexní Prevence kriminality
– Podpora akcí, zvyšujících informovanost veřejnosti o příčinách vedoucích k sociální patologii a podpora iniciativ pomoci obětem a poškozeným.
a) besedy pro veřejnost
b) preventivní akce ve školách
c) kulturní akce s touto tématikou
d) PR dělat komplexně, tedy i spolupráce s médii
– Podpora pro zvýšení počtu pracovníků z řad místních úřadů i neziskových organizací, kteří pracují s vyloučenými skupinami obyvatel.
– Práce s minoritami, bezdomovci, uživateli drog – napříč těmito skupinami.
– Podpora částečných úvazků, rekvalifikačních kurzů, podpora komunitních aktivit,
vedoucích k lepší integraci ohrožených a znevýhodněných skupin obyvatel.
– Podpora drobného podnikání u cizinců a menšin.
– Bezplatná výuka českého jazyka pro cizince, poradenství, podpora a pomoc při jednání s úřady.
– Spolupráce s pracovními agenturami.
– Zajištění poradenství a navazující služby pro skupiny obyvatel, kterým hrozí sociální vyloučení.
– Aktivní identifikace problematických oblastí s ohledem na latentní problémy v MB.
– Podpora azylových domů, domů na půli cesty a doprovodných sociálních a zdravotnických služeb.
– Přísnější a efektivnější kontrola a regulace ubytoven.
– Podpora občanského poradenství ve městě.
– Podpora odborné práce s rizikovými dětmi a mládeží.
– Podpora vzniku střediska výchovné péče pro děti a mladistvé (rozšíření odborných služeb pro rodiče, děti a školská zařízení).
– Zřízení nízkoprahového klubu pro děti ve věku 6 – 12 let.
– Podpora rozšíření probačních a výchovných programů pro mladistvé delikventy.
– Podpora organizací pracujících se závislými.
a) primární, sekundární a terciární prevence
b) zaměření na děti a mládež – prevence
c) terénní služby, harm-reduction
d) podpora substituční léčby závislých v Mladé Boleslavi – ochrana obyvatel města a snížení výskytu dalších patologických jevů
– Podpora poradenství pro oběti trestných činů
5. Sport a volný čas
5. 1 Sport
Cíl: Transparentně podporovat provoz sportovních oddílů, klubů a areálů v Mladé Boleslavi s ohledem na přínos, který má daná sportovní oblast pro město a jeho obyvatele, zejména děti a mládež.
Jak:
– Podrobně analyzovat přínos jednotlivých sportů pro činnost města a jeho obyvatel a zpracovat spravedlivou koncepci podpory jejich činnosti a tuto koncepci transparentně dodržovat. Respektovat názor odborné veřejnosti (ideálně komise města – pokud bude transparentně personálně obsazována).
– Rozpor v podpoře na činnost SKP a FK (fotbal).
– Rozpor v podpoře na činnost krasobruslení a hokej (stejný areál zimního stadionu) a další.
– Na jednu stranu jsou zde kluby, kterým město vychází vstříc a budují si exkluzivní zázemí – FK Mladá Boleslav, na druhou stranu jsou zde kluby jako např. SKP Mladá Boleslav, jehož zázemí pro mladé sportovce je téměř tristní.
– Podrobně analyzovat finanční náročnost provozu jednotlivých sportovních zařízení s majetkovým podílem města včetně finančního podílu města na jeho provozu. Transparentním způsobem přistupovat k financování investičních a provozních nákladů jednotlivých sportovních areálů s ohledem na jejich majetkovou strukturu a podíl na využívání jednotlivými subjekty.
– Podmínit financování činnosti jednotlivých sportovních oddílů transparentním dodržením účelovosti dotací na děti a mládež s ohledem na rozsah činnosti (včetně kontroly).
– Při podílu na financování provozu sportovních zařízení podmiňovat podporu užitkem daných zařízení pro občany MB v rámci volnočasových pohybových aktivit, je-li to možné.
– Cíleně přispívat na činnost práce s mládeží včetně důrazu na užitek pro mládež z Mladé Boleslavi.
– Při plánování výstavby nových sportovních areálů postupovat v rámci dlouhodobé koncepce, která bude transparentní a vzejde z široké diskuse odborné veřejnosti a analýzy potřeb a zájmu široké veřejnosti.
– Podporovat sportovní akce zaměřené na sport a pohyb celých rodin.
3. 5. 2 Volnočasové aktivity
Cíl: Podporovat zejména vytváření dlouhodobě využitelných podmínek pro neorganizovanou činnost občanů. Zajistit dostatek příležitostí pro vyžití občanů v rámci stávajících areálů. Podporovat aktivní a zdravé trávení volného času dětí, mládeže i seniorů.
Jak:
– Zpracovat a zveřejnit koncepci potřeb obyvatel a možností města v oblasti vytváření podmínek pro organizovanou i neorganizovanou volnočasovou činnost.
– Vést diskusi s odbornou i širokou veřejností na téma potřeby obyvatel k trávení volného času.
– Zajistit vhodné podmínky pro využití areálů podporovaných městem veřejností (dostatečný časový rozsah, vhodná denní doba, …)
a) bazén: mezi 16. – 20. hodinou není k dispozici pro veřejnost
b) zimní stadion: bruslení pro veřejnost pouze 2h jen o víkendu
c) koupaliště: absence doby, kdy alespoň část bazénu je vyhrazena pro kondiční plavání
– Podporovat vznik a kvalitní údržbu veřejně přístupných areálů (kalisthenika, finské stezky,
přírodní hřiště, brouzdaliště, volné sportovní plochy, in-line dráhy, dětská hřiště, areály pro
pohybové aktivity seniorů, …).
– Zajistit co největší otevřenost sportovišť škol pro veřejnost v době, kdy nejsou využívány
školským zařízením.
– Některá hřiště jsou i školami málo využívána např. hřiště na plážový volejbal, florbal
u 6.ZŠ jsou využívány pouze několik dní v roce, přitom vybudování hřišť stálo několik
miliónů. Teď zcela neúčelně zejí prázdnotou. Zpřístupnit je za rozumnou cenu veřejnosti.
– Spolupráce na budování a údržbě cyklotras s okolními obcemi.
a) stav „cyklotras“ na výjezdy z MB je nevyhovující (neprobíhá žádná údržba)
b) chybějící mostky proti proudu Klenice
– Podpora projektu Greenway Jizera, jejímž záměrem je vybudovat páteřní cyklotrasu podél
celého toku řeky Jizery, která bude provázaná se sítí tras pro bezmotorovou dopravu.
– Podpora rodinných a mateřských center.
– Podpora zájmových spolků a klubů pro děti a mládež v rámci grantové koncepce (kontrola
využívání dotací, zda peníze poskytnuté městem jsou opravdu využívány pro děti a mládež
registrovanou v zájmových spolcích a klubech)
– Podpora celoživotního vzdělávání a Univerzity třetího věku a aktivit pro seniory
(přednášky, sportovní soutěže).