5. 10. 2014

Druhá část programu Strany zelených v Mladé Boleslavi

Penězovody z EU budou postupně vysychat, dlažba na náměstí a fasády se budou postupně drolit. Po budování pomníků všeho druhu je načase investovat více do lidí. Do vzdělání, do kultury a zejména předcházení sociálně patologickým jevům. Blahobyt v našem městě přináší i problémy, které nejde dlouhodobě přehlížet.

Celý text najdete ke stažení zde Program SZ MB 2014 Kvalita života-lidé

Program Strany zelených v Mladé Boleslavi 2014 „Kvalita života- lidé“

 

1. Děti, senioři a další citlivé populace

Cíl: Zlepšit kvalitu života ve městě pro děti, seniory, znevýhodněné a hendikepované. Předcházet konfliktům mezi majoritní společností a sociálně vyloučenými.

Jak:

–   Vytvářet podmínky pro působení poskytovatelů sociálních služeb v oblasti „občanského poradenství“, podpořit jejich činnost buď poskytnutím prostor, nebo přímo finančně. Podílet se na zajištění propagace těchto služeb ve městě.

–   Poskytnout podporu „sociálního podnikání“, a tím vytvářet podmínky pro začleňování osob s mentálním postižením a psychiatrickým onemocněním (dále též podporovaným zaměstnáním, chráněným bydlením, poradenstvím, odlehčovací službou pro poskytovatele domácí péče, medializací těchto témat).

–   Obnovit zakázky města u společnosti FOKUS a případně podobných, např. při údržbě veřejné zeleně.

–   Zřídit podnik „sociální služby“ pod magistrátem podle vzoru jiných měst.

–   Zřídit nouzové bydlení pro rodiny s dětmi (vyčlenit z bytového fondu města).

–   Posílit krizové bydlení a rozptýlit jednotlivé byty – nevytvářet „ghetto sociálně vyloučených“.

–   Zastavit prodej městských bytů. Využít bytový fond pro sociální bydlení a stanovit jasná, průhledná pravidla přidělování sociálních bytů.

–   Vyčlenit i byty pro „domy na půli cesty“, bydlení pro mladistvé odcházející z dětského domova.

–   Rozšíření nabídky nízkoprahových klubů pro děti a mládež především pro cílovou skupinu nezletilých. Klubovnu situovat do prostoru sídliště Severní město.

–   Podpora budování přírodě blízkých hřišť na zahradách školek či škol komunitním způsobem za aktivní účasti rodičů.

–   Pokračovat v bezbariérovém zpřístupňování všech veřejně přístupných prostor ve městě, zejména přímo v budovách magistrátu (sociální odbor).

 

2. Vzdělání jako míza společnosti

 

Cíl: Rozšíření nabídky kvalitního vzdělávání na rozmanitých školách zřizovaných městem.

Jak:

–   Deklarovat strategickou podporu města spolupráci (materiální i vzdělávací) škol a místních podniků.

–   Vytvářet podmínky pro specifickou profilaci škol, ale i jejch vzájemnou spolupráci.

–   Lépe využívat pro koordinaci činnosti škol porad ředitelů. Zpřehlednit kriteria hodnocení ředitelů. Aktivně s nimi pracovat, např. v oblasti zřizování míst školních psychologů na jednotlivých školách.

–   Podpora školních klubů jak finanční, tak personální. Ve větší míře otevřít školy v odpoledních hodinách spontání i organizované aktivitě nejen zde do školy docházejících dětí.

–   Motivovat ředitele pro využití pozemků škol k aktivitám v rámci výuky, které by vedly k přiblížení žáků přírodě a enviromentální problematice obecně.

–   Zlepšit průhlednost přidělování a kontrolu využití grantů vypisovaných městem pro práci s dětmi.

–   Pokračovat v podpoře „University třetího věku“ a dalších aktivit rozšiřujících možnosti trávení volného času seniorů.

 

3. Kultura jako můza společnosti

 

Cíl: Rozšíření nabídky kvalitní kulturní produkce pro obyvatele i návštěvníky Mladé Boleslavi   a podpora jejího dalšího rozvoje a informovanosti o ní.

Jak:

–   Podpora vybraných aktivit v rámci KMMB i dalších organizacích zřizovaných městem zřizované městem i neziskového sektoru, viz dále.

–   Obnovit pravidelné promítání jednosálového kina s převážně artovým a nekomerčním programem. Podmínkou je získat investici na pořízení promítacího zařízení, které by odpovídalo podmínkám pro zapůjčení digitalizovaných kopií filmů. Tímto zařízením v současnosti ve městě disponuje pouze Cinestar.

–   Rozšíření programové nabídky hudebních pořadů ze současných úspěšných dramaturgických řad – Folkparáda, Klub přátel hudby – i do dalších žánrových oblastí. Zde je prostor především pro kulturní organizace zřizované městem.

–   Vytvářet lepší podmínky, hlavně prostorové, pro provoz a prezentaci amatérských zájmových souborů. V ideálním případě vytvoření „Centra pro amatérskou kulturu“ – sálu se zázemím, ve kterém by provoz zajišťovaly samy hudební a divadelní  soubory zde působící. Ideálně vytipovat prostor v majetku města a podporu souborů realizovat prominutím nájmu z tohoto prostoru. V případě potřeby připravit na magistrátu podklady pro vyhledání a získání vhodného grantu, kterým by se daly opatřit peníze na rekonstrukci prostor připadajících v úvahu pro toto využití.

–   Zlepšit koordinaci dramaturgických plánů jednotlivých subjektů, které ve městě organizují  akce, aby nedocházelo k jejich překrývání ve stejných či blízkých termínech. Využít pro to platformy kulturní komise při magistrátu, resp. najít v komisi osobu, která dokáže komunikovat se všemi organizátorskými subjekty a hledat společný konsenzus. Využít nové webové stránky www.mladoboleslavsko.eu , které mají skvěle zpracovaný kalendář akcí. Sem může téměř kterýkoliv pořadatel vkládat své akce a zároveň kontrolovat, jestli se v daný termín nekoná jiná akce. Odpovědnost primárně leží na pořadatelích, žádný člen KM to nemá povinnost zodpovědně dělat.

–   Spolupráce s neziskovými organizacemi otevírajícím veřejný prostor pro jeho alternativní využití a prezentaci umění ve veřejném prostoru (nemusí být pouze striktně výtvarno), ale i hudby a divadla. Nejde přímo iniciovat, ale jde lákat zavedené projekty, které mohou akcelerovat místní aktivity.

–   Otevření volných betonových i jiných vhodných ploch pro jakýkoli typ street artu. Nikoli pouze pro nové 3D objekty.

–   Vést širší diskusi s veřejností o uměleckých dílech (především plastikách) umisťovaných do veřejného prostoru a nad estetickým ztvárněním městského mobiliáře (viz. nové plakátovací plochy).  V maximální míře využívat pro tyto záměry veřejných architektonických soutěží a před realizací výsledky soutěže široce diskutovat s laickou       i odbornou veřejností.

–   Otevření galerijních prostor, kterými disponuje město pro prezentaci cíleně oslovovaných mladých a začínajících výtvarníků z kvalitních vysokých uměckých škol – UMPRUM, AVU a mnoha dalších.  Současné umění je kulturními organizacemi města opomíjeno, resp. je za ně vydávána mnohdy balastní produkce. Vyžaduje kurátora s určitý přehledem a rozhledem. (Mnoho malých regionálních galerií dnes hravě strčí do kapsy i návštěvností i programem ty oblastní a krajské).

–   Nesoupeření s mnohdy velmi kvalitním programem Škoda Auto Muzea, které disponuje mnohem lepšími kontakty a zdroji, než městem zřizované organizace. Monstrakce nahradit spíše zajímavým dramaturgickým a kurátorským programem        i rukopisem se snahou cíleně oslovit vzdělanější a zajímající se část obyvatel MB. Šířeji zaměřenou zábavu často lépe obstarají obchodní centra.

–   Spolupráce s obchodními centry (Bondy centrum, Olympia) při prezentaci humanitárních a edukačních projektů, při kterých by se město zapojilo do nadnárodních struktur. Zajistí jejich vyšší dosah a publicitu. Již se zčásti ad hoc děje. Často bohužel ve specifické upravené místní verzi (Férové město).

–   Podpora spontánních občanských aktivit typu www.zazitmestojinak.cz, které v sobě obsahují významný „lokalizační, socializační a kulturní prvek“. Stejně tak lokálních (nejen edukačních) aktivit po vzoru MB café. Nabídka zázemí a prostor pro jejich vznik. Nikoli však na způsob MB hledá Superstar/talent.

–    Cílená subverze budované značky města jako „města automobilů“ a „ubytovny pro Škoda Auto“. I když jí MB vždy také bude. Náročnější a vzdělaní lidé musí zpravidla hledat mimo MB. Mezi „hochkultůrou“ prezentovanou jako umění pro lid (Areál volnočasových aktivit a zmatek před radnicí na Staroměstském náměstí). Kvalitní produkce vznikající v MB nebo i dovezená zde chybí a přitom se pro ní nabízí spousta nevyužitého prostoru. Cílené využití a marketing méně známých výrazných historických osobností a míst v MB (např. stoletému výročí básníka Františka Gellnera město nevěnovalo pozornost).

–    Uspořádat ve městě sochařské symbózium a využít jako materiál pískovcové kameny zabraňující autům vjezd na zelenou plochu, případně díla sochařů  umístit na Štěpánku a obohatit tak Štěpánku o zajímavá sochařská díla – v tomto případě využít k sochání spíš dřevo.

–    Dát větší prostor neziskovým organizacím, které obohacují kulturní nabídku města prostřednictvím propagace jejich činnosti na stránkách mb-netu a měsíčníku Boleslavan.

–    Vyšší podpora neziskového sektoru a občanských iniciativ v grantovém a dotačním systému města. Snaha o co největší oddělení aktivních účastníků grantových řízení od rozhodování o těchto prostředcích. Eliminace střetu zájmů a příliš velké personální provázanosti jednotlivých aktérů, kterými se eliminuje konkurenční prostředí.

–    Pro neziskové organizace zřídit pomoc v podobě poradního orgánu, který bude monitorovat jejich činnost, aby nedocházelo k zdvojení akcí. Organizoval by pro ně školení, která jim pomohou v jejich činnosti např. na téma jak psát projekty, podvojné účetnictví, jejich propagaci a medializaci. Brát neziskové organizace jako partnery, které rozšiřují nabídku volnočasových aktivit obyvatel Mladé Boleslavi.

–    Podpora investorů, kteří by měli v MB zájem vybudovat zábavní centrum pro rodiny s dětmi starší 7 let.

 

4. Sociální patologie v Mladé Boleslavi

 

Cíl: Efektivní prevence a kontrola sociálně patologických jevů pro zlepšení kvality života a bezpečnosti ve městě.

Jak:

–    Maximální spolupráce s vyloučenými skupinami.

a)  podpora organizací, které se práci s těmito skupinami věnují

b)  podpora potenciálních zaměstnavatelů, vzdělávacích institucí

c)   spolupráce s úřady

d)  kompletní a komplexní Prevence kriminality

–    Podpora akcí, zvyšujících informovanost veřejnosti o příčinách vedoucích k sociální patologii a podpora iniciativ pomoci obětem a poškozeným.

a)  besedy pro veřejnost

b)  preventivní akce ve školách

c)  kulturní akce s touto tématikou

d)  PR dělat komplexně, tedy i spolupráce s médii

–    Podpora pro zvýšení počtu pracovníků z řad místních úřadů i neziskových organizací, kteří pracují s vyloučenými skupinami obyvatel.

–    Práce s minoritami, bezdomovci, uživateli drog – napříč těmito skupinami.

–    Podpora částečných úvazků, rekvalifikačních kurzů, podpora komunitních aktivit,

vedoucích k lepší integraci ohrožených a znevýhodněných skupin obyvatel.

–    Podpora drobného podnikání u cizinců a menšin.

–    Bezplatná výuka českého jazyka pro cizince, poradenství, podpora a pomoc při jednání s úřady.

–     Spolupráce s pracovními agenturami.

–     Zajištění poradenství a navazující služby pro skupiny obyvatel, kterým hrozí sociální vyloučení.

–     Aktivní identifikace problematických oblastí s ohledem na latentní problémy v MB.

–     Podpora azylových domů, domů na půli cesty a doprovodných sociálních a zdravotnických služeb.

–     Přísnější a efektivnější kontrola a regulace ubytoven.

–     Podpora občanského poradenství ve městě.

–     Podpora odborné práce s rizikovými dětmi a mládeží.

–     Podpora vzniku střediska výchovné péče pro děti a mladistvé (rozšíření odborných služeb pro rodiče, děti a školská zařízení).

–     Zřízení nízkoprahového klubu pro děti ve věku 6 – 12 let.

–     Podpora rozšíření probačních a výchovných programů pro mladistvé delikventy.

–     Podpora organizací pracujících se závislými.

a)  primární, sekundární a terciární prevence

b)   zaměření na děti a mládež – prevence

c)   terénní služby, harm-reduction

d)   podpora substituční léčby závislých v Mladé Boleslavi – ochrana obyvatel města a snížení výskytu dalších patologických jevů

–     Podpora poradenství pro oběti trestných činů

 

5. Sport a volný čas

5. 1 Sport

 

Cíl: Transparentně podporovat provoz sportovních oddílů, klubů a areálů v Mladé Boleslavi s ohledem na přínos, který má daná sportovní oblast pro město a jeho obyvatele, zejména děti a mládež.

Jak:

–     Podrobně analyzovat přínos jednotlivých sportů pro činnost města a jeho obyvatel a zpracovat spravedlivou koncepci podpory jejich činnosti a tuto koncepci transparentně dodržovat. Respektovat názor odborné veřejnosti (ideálně komise města – pokud bude transparentně personálně obsazována).

–    Rozpor v podpoře na činnost SKP a FK (fotbal).

–    Rozpor v podpoře na činnost krasobruslení a hokej (stejný areál zimního stadionu) a další.

–    Na jednu stranu jsou zde kluby, kterým město vychází vstříc a budují si exkluzivní zázemí – FK Mladá Boleslav, na druhou stranu jsou zde kluby jako např. SKP Mladá Boleslav, jehož zázemí pro mladé sportovce je téměř tristní.

–    Podrobně analyzovat finanční náročnost provozu jednotlivých sportovních zařízení s majetkovým podílem města včetně finančního podílu města na jeho provozu. Transparentním způsobem přistupovat k financování investičních a provozních nákladů jednotlivých sportovních areálů s ohledem na jejich majetkovou strukturu a podíl na využívání jednotlivými subjekty.

–    Podmínit financování činnosti jednotlivých sportovních oddílů transparentním dodržením účelovosti dotací na děti a mládež s ohledem na rozsah činnosti (včetně kontroly).

–    Při  podílu na financování provozu sportovních zařízení podmiňovat podporu užitkem daných zařízení pro občany MB v rámci volnočasových pohybových aktivit, je-li to možné.

–    Cíleně přispívat na činnost práce s mládeží včetně důrazu na užitek pro mládež z Mladé Boleslavi.

–    Při plánování výstavby nových sportovních areálů postupovat v rámci dlouhodobé koncepce, která bude transparentní a vzejde z široké diskuse odborné veřejnosti a analýzy potřeb a zájmu široké veřejnosti.

–    Podporovat sportovní akce zaměřené na sport a pohyb celých rodin.

 

3. 5. 2 Volnočasové aktivity

 

Cíl:   Podporovat zejména vytváření dlouhodobě využitelných podmínek pro neorganizovanou činnost občanů. Zajistit dostatek příležitostí pro vyžití občanů v rámci stávajících areálů. Podporovat aktivní a zdravé trávení volného času dětí, mládeže i seniorů.

Jak:

–    Zpracovat a zveřejnit koncepci potřeb obyvatel a možností města v oblasti vytváření podmínek pro organizovanou i neorganizovanou volnočasovou činnost.

–    Vést diskusi s odbornou i širokou veřejností na téma potřeby obyvatel k trávení volného času.

–    Zajistit vhodné podmínky pro využití areálů podporovaných městem veřejností (dostatečný časový rozsah, vhodná denní doba, …)

 

a)   bazén: mezi 16. – 20. hodinou není k dispozici pro veřejnost

b)   zimní stadion: bruslení pro veřejnost pouze 2h jen o víkendu

c)   koupaliště: absence doby, kdy alespoň část bazénu je vyhrazena pro kondiční plavání

 

–    Podporovat vznik a kvalitní údržbu veřejně přístupných areálů (kalisthenika, finské stezky,

přírodní hřiště, brouzdaliště, volné sportovní plochy, in-line dráhy, dětská hřiště, areály pro

pohybové aktivity seniorů, …).

–    Zajistit co největší otevřenost sportovišť škol pro veřejnost v době, kdy nejsou využívány

školským zařízením.

–    Některá hřiště jsou i školami málo využívána např. hřiště na plážový volejbal, florbal

u  6.ZŠ jsou využívány pouze několik dní v roce, přitom vybudování hřišť stálo několik

miliónů. Teď zcela neúčelně zejí prázdnotou. Zpřístupnit je za rozumnou cenu veřejnosti.

–    Spolupráce na budování a údržbě cyklotras s okolními obcemi.

 

a)  stav „cyklotras“ na výjezdy z MB je nevyhovující (neprobíhá žádná údržba)

b)  chybějící mostky proti proudu Klenice

 

–    Podpora projektu Greenway Jizera, jejímž záměrem je vybudovat páteřní cyklotrasu podél

celého toku řeky Jizery, která bude provázaná se sítí tras pro bezmotorovou dopravu.

–    Podpora rodinných a mateřských center.

–    Podpora zájmových spolků a klubů pro děti a mládež v rámci grantové koncepce (kontrola

využívání dotací, zda peníze poskytnuté městem jsou opravdu využívány pro děti a mládež

registrovanou v zájmových spolcích a klubech)

–    Podpora celoživotního vzdělávání a Univerzity třetího věku a aktivit pro seniory

(přednášky, sportovní soutěže).