30. 9. 2014

Mnozí jsme si možná onehdy mysleli, že o čtvrtstoletí budeme o dost dál. A nejen v Mladé Boleslavi. Realita je taková, že ze všeho nejvíc musíme opět usilovat o obnovu důvěry lidí v politiku a občanskou společnost.

Program Strany zelených v Mladé Boleslavi- „Obnova důvěry v politiku a občanskou společnost“

1.      Otevřenost samosprávy, více informací o městě, jeho provozu a fungování

Cíl: Poučenější občan, který bude moci kvalifikovaněji a zodpovědněji spolupracovat při rozvoji města.

Jak:

–          Přístupnější a uživatelsky co nejjednodušší prezentace údajů o ekonomice a fungování města a o městem zřizovaných organizacích na webu města. V omezenější míře i v tištěné podobě, viz dále.

–          Jako inspirace pro podobu a technické řešení mohou sloužit již existující aktivity a řešení občanského sektoru i státní správy a samosprávy:

Rozpočet veřejně: http://www.rozpocetobce.cz/seznam-obci/535419-mlada-boleslav

Archiv veřejných zakázek: http://www.vestnikverejnychzakazek.cz/cs

Úřední deska se a) Záměry, b) Oznámeními, c) Rozhodnutím, d) Granty+ dalším: http://www.kr-stredocesky.cz/portal/uredni-deska/

Informační systém EIA: http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr,

Informační systém EIA v Praze: http://envis.praha-mesto.cz/(ghsbkj45jyjcsmfnmildasqr)/default.aspx?ido=5610&sh=-1236940581

–          Publikování výročních zpráv městem zřizovaných organizací nebo organizací s podílem města – na mb-net nejsou žádné.

–          eDotace, eZakázky, Plán investic, Zásobník projektů – vše na titulní straně krajského webu Středočeského kraje: http://www.kr-stredocesky.cz/portal .

–          V obecné rovině dostat „celou radnici“ na web, kromě zmíněného především zřízení možnosti zadávání veřejných zakázek přes e-aukce, e-participační projekty, monitorovací a komunikační platformy.

–          S tím souvisí i vzdělávání úředníků i občanů ve schopnostech dané systémy ovládat, ale i v pozitivním přístupu (např. úředníky podle toho i finančně hodnotit).

–          Možnost zasílat pozvánky, důležité informace o dění ve městě, zápisy rady, komisí atd. na e-maily občanů, kteří budou mít zájem (např. služba na webu města).

–          Odpolitizování poskytování těchto jinde běžných informací.

–          Zřízení pozice občanského ombudsmana – právník či jiný vhodný úředník magistrátu, který je k dispozici pro konzultování občanských záležitostí, volby vhodného postupu, apod.

 

2.                 Elementární komunikace a kooperace s opozicí

Cíl: Obnova důvěry v politiku jako umění dialogu a hledání možného a kompromisu.

Jak:

–          Vznik elektronického, případně i tištěného informačního měsíčníku o dění na radnici, kde by byl dán prostor opozici k vyjádření na libovolné téma – zapojení opozice do komunikace směrem k veřejnosti je aktivitou, která umožňuje zachytávat podněty z jiné části politického spektra a reagovat na ně bez vynaložení velkých prostředků a energie.

–          Může být přílohou Boleslavanu, včetně konce věnovaného činnosti radničních stran

–          Podrobněji informovat o hlasováních v zastupitelstvu a radě města.

–          Stávající sbírky rozhodnutí zastupitelstva MB jsou lineární texty v pdf. bez možnosti v nich cíleně tematicky vyhledávat. To by se mělo změnit.

–          Očištění Boleslavanu od prokazatelně sebeglorifikující “novinařiny” stran aktuální koalice.

–          Snaha o větší zapojení opozice do činností komisí rady města (s tím souvisí i reforma činností komisí, jejich obsazování a způsobu jejich operování) – nemusí být přijato, ale nabídka by měla být učiněna.

–          Principiálně definovat zájem na shodě s opozicí v zásadních tematických otázkách, které ovlivní činnost města na několik volebních období (tristní příklad je MBÚ, ale i územní rozvoj apod.) – jak má město vypadat např. za 10-15 let? Předvolební kampaň jedné strany nemůže být jediným zdrojem legitimity výběru témat pro celé volební období.

 

3.      Elementární komunikace a kooperace se Škoda Auto a. s., ŠKO-ENERGO s. r. o. a dalšími velkými zaměstnavateli v regionu

Cíl: Plánovitý rozvoj města a regionu, účelná alokace zdrojů pro jejich zajištění.

Jak:

–          Kauza prodeje akcií Centrotherm a.s. jasně ukázala, že v MB existuje dichotomie a nekomunikace mezi vrcholnými zástupci města a společnostmi ŠA/Š-E (obě byly proti).

–          Protěžování konkrétních podnikatelských subjektů vedlo ke vzniku dlouhodobých poloparazitních aliancí, se kterými se též občas svezl i nějaký ten dobrý záměr a proto z nějakého důvodu toto téma není v MB nijak živé (na rozdíl např. od Prahy).

–          Pro udržitelnost určitých aktivit, např. extraligového fotbalu, je potřeba kooperace se ŠA, to samé platí i v případě větších rekonstrukcí či přestaveb v areálu, či v okolí města MB (aktivity současného zastupitelstva tímto směrem nejsou příliš přesvědčivé).

–          Vznik pracovních skupin na stávajícím půdorysu spolupráce s ŠA, jejich rozšíření o další participující velké zaměstnavatele a státní správu.

–          Průběžný reporting aktivit těchto pracovních skupin místo sporadických výkřiků typu „zahloubíme pod zem kontejner za milion Kč, protože nám na to ŠA přidá“.

–          Vzájemná komunikace města a ŠA musí být založena na partnerské kooperaci.

–          Propojení s oborovými a celorepublikovými strategiemi a trendy, nejsme regionem ani krajem jednajícím bez ohledu na ostatní (někdy to tak bohužel působí).

–          Aktivnější účast při tvorbě rozvojových strategií velkých zaměstnavatelů a aktivní přístup k nim (Green Future) nikoli pouze prostředek k jejich PR a marketingu („Zdravé město“).

 

4.      Jasná pravidla pro financování aktivit veřejného zájmu

Cíl: Odpolitizovaných dlouhodobě protěžovaných aktivit a sportů, zhodnocení jejich potřebnosti a ekonomické únosnosti pro město. Poté zvážení potřeby další podpory komerčních aktivit jako je hokej či fotbal, které lze obtížně definovat jako veřejný zájem.

Jak:

–          Ve spolupráci s opozicí a velkými zaměstnavateli v regionu a krajem otevření témat tzv. veřejného zájmu. Které aktivity, spolky, NNO, sporty finančně podporovat s ohledem na ekonomické možnosti města a jeho partnerů.

–          Audit fungování a hospodaření městem zřizovaných obchodních a obchodně zábavných společností (FK, HC, SARA).

–          Snížení podpory SARA MB – méně her, resp. méně peněz do ztrátových rekreačních a zábavních činností a jejich zázemí – černá díra v rozpočtu města.

–          Méně peněz do udržení dvou extraligových sportů a jejich zázemí (rolby, chlazení, haly, tribuny, osvětlení, zázemí).

–          Podpora „menších“ sportů jako florbal, plavání, atletika, judo atd. – s prokazatelnými výsledky a velkým potenciálem pro skutečnou tělovýchovně hodnotnou aktivitu. Zreformovat grantový systém a přes něj vést kompletní financování ze strany města. Základní rozdělení přes období jednoleté a víceleté, zároveň stanovit základní oblasti, které budou dlouhodobě podporovány a vytyčit nové oblasti hodné rozvoje.

–          Podporovat finančně i věcně personálně-dotační poradenství a asistenci, institucionální outsourcing pro subjekty vykonávající veřejně prospěšné aktivity.

–          Dodefinovat podobu podporované kultury a výrazněji ji podpořit. Spíše umění než zábava, centrum regionální kultury, nicméně s výraznými přesahy do národní oblasti a s prohloubeným kontaktem s evropskou oblastí.

–          Z volnočasových aktivit přesunout pozornost zejména na aktivity rozvoje talentu a podpory hendikepovaných a vyloučených v co nejširším smyslu slova.

 

5.      Elementární kooperace s krajem, státem a okolními obcemi

Cíl: Odbourání bariér, které mj. znemožnily čerpání krajských prostředků kvůli animozitám mezi mladoboleslavskou ODS a středočeskou ČSSD. Odbourání pocitu, že v konečném důsledku je občan na všechno sám, resp. že vlastně bez „osvíceného patriarchy“ nic nezmůže.

Pravidelný a cílený kontakt se zodpovědnými úředníky na kraji povede k větší pozornosti k potřebám Mladoboleslavska. Zčásti již vyřešeno přítomností boleslavských krajských zastupitelů v radě kraje i důležitých komisích. ČSSD schopna kooperace s Volbou pro Mladou Boleslav i s jinými subjekty.

Jak:

–          Pracovní skupina pro rozvoj spolupráce mezi úředníky státní správy vykonávajícími agendu v rámci správy ORP MB, státní správy v působnosti Středočeského kraje, krajské samosprávy a samosprávy města.

–          V rámci možností doplnění místní samosprávy tehdy, když nikdo prokazatelně nevykonává určité agendy. Nešetření na nesprávném místě.

–          Mnohokrát opakovaný alibismus ze strany (nejen) mladoboleslavských politiků vedl k oslabení pohledu na správu věcí veřejných jako na jeden tým („zdržuje to kraj, my nic nemůžeme dělat, s tímhle na nás nechoďte“). Obnovení možnosti a schopnosti (kompetence) státní správy a samosprávy kooperovat je opomíjenou důležitou součástí v obnově důvěry v demokratickou politiku.

–          Stejně jako elementární komunikace s okolními obcemi, kterým naše město poskytuje zaměstnavatelské zázemí, ale zároveň svým provozem a expanzí způsobuje četné problémy (doprava, hluk, ovzduší). Pro plánovitý rozvoj města a řešení problému zhoršené kvality ŽP je důležité hledání řešení ve spolupráci s nimi.

 

6.      Více investic do “soft” aktivit, lidských zdrojů a jejich rozvoje

Cíl: Dlouhodobý rozvoj a udržení lidského potenciálu v našem městě.

Jak:

–          Občanské a právní poradenství a osvěta – Nebuď ovčan http://www.nebudovcan.cz/, Občan 2.0. http://www.eps.cz/zpravodaj/kategorie/obcan-20. Podpora dalšího vzdělávání úředníků samosprávy zvyšujícího jejich kompetence. Podpora dalšího vzdělávání dospělých a jazykové vybavenosti. Podpora spolkové činnosti a neformálních aktivit ve městě. Podpora univerzity třetího věku a většího zapojení seniorů do života města. Podpora altruistických aktivit – dobrovolnictví, asistenčních služeb apod.

–          Větší podpora neziskového sektoru v sociální oblasti – za jasných kritérií. Tzn. profesionální průzkum toho, jaká je ve městě situace, kterých služeb je potřeba. A následný jasný způsob přidělování dotací. Využití konkurenčního prvku (možnost zvýšení kvality a snížení ceny – otevření i jiným než místním/městským organizacím).

–          Změna přístupu k marketingu města. Ne přes místa a stavby, ale přes jeho osobnosti, vzdělávací instituce a úspěchy jednotlivců, skupin a komerčních subjektů za účelem udržení kvalifikovaných lidí ve městě i regionu. Podpora tvorby pracovních míst v sektoru služeb a sociální péče. Podpora rekvalifikací.

–          Podpora alternativních forem vzdělávání. V rámci možností podpora diverzifikace zaměstnavatelů v regionu- prevence monokulturního prostředí s ohledem na ekonomické cykly v automobilovém průmyslu.

 

7.      Užívání a rozvoj participativních nástrojů samosprávy

Cíl: Vyhledávání a pomoc při realizaci projektů “zdola”, reagujících na potřeby a obavy občanů i obyvatel města.  Rozvoj občanských kompetencí a zapojení veřejnosti do dlouhodobého rozvoje města.

Jak:

–          Navázání na stávající relevantní a životaschopné aktivity – Komunitní plánování sociálních služeb města MB http://www.kpssmb.cz/, aktivní podpora tvorby platforem typu „Chodci sobě“ http://www.chodcisobe.cz/ (viz bod 6). Propojenost a součást předchozího bodu 5 a 6.

–          Jedna věc je co prosazují hlasité zájmové skupiny, jejich zástupci mezi úředníky a politiky, druhá věc je „hlas lidu“ v městských anketách a třetí je kvalitní průzkum na zadané téma. Je to sice ve značné míře otázka finančních prostředků, ale v odůvodněných případech je kvalitní průzkum žádoucí. V nejkrajnějším případě konání referenda.

–          Musí být ochota zjišťovat sofistikovaněji potřeby lidí, byť za cenu placeného sociologického průzkumu, který se konal např. při tvorbě strategického plánu města. Na druhé straně tragická zkušenost s anketou k podobě nového akvaparku v roce 2010 (málo odpovědí, výsledky nereflektovány) a referendem k prodeji akcií Centrotherm a.s. (6000 lidí proti, ale nebylo dost hlasů, aby to bylo pro radnici závazné).

–          Reflektování odlišných potřeb obyvatel jednotlivých městských částí, ale s jasným přihlédnutím k jejich koncentraci a počtu. Sídliště jako nejdůležitější součást životního prostoru našeho města. Debaty na radnici konané komisí pro příměstské části jsou prezentovány jako komunikace s občany, ale mimo „fórum ZMMB“ se s lidmi ze sídliště nikdo nijak nebaví.

–          To samé platí i pro specifické populace – senioři, cizinci, atd.

 

8.      Spolupráce s neziskovým sektorem

Cíl:  Využívání zkušeností odjinud a zavedených řešení bez nutnosti objevovat objevené. Samozřejmě s ohledem na nejdůležitější problémy našeho města (cizinci, bezpečnost ve městě a v dopravním provozu, životní prostředí). Podpora rozvoje spolkového a komunitního života. Zejména s ohledem na nejslabší – děti a seniory.

Jak:

–          Cílené a dlouhodobé kontakty- partnerské spolupráce s vybranými neziskovými organizacemi – Čisté Nebe o. p. s., Auto*Mat o. s., Oživení, Frank Bold i s těmi lokálními. Taktéž partnerství s výzkumnými projekty, které problémům města mohou pomoci zajistit nejen publicitu, ale také zprostředkovat zkušenost odjinud.

–          I přes respekt k místním aktivitám je třeba „opisovat“ od nejlepších ve svých oborech. Ad hoc projektová činnost a pravidelné informování veřejnosti o spolupráci a jejich výsledcích.

Jednotlivé body představují cíle samy o sobě. Jejich dosažení, resp. jejich mix jsou nutnou podmínkou k obnovení důvěry občana v možnost ovlivnit věci veřejné.

Celý text najdete ke stažení zde

SZ MB KV 2014_Obnova důvěry v politiku a občanskou společnost