9. 7. 2014
Zaparkovat v Mladé Boleslavi, zejména v průběhu dne, je téměř nemožné. Místo nesystematického rozšiřování parkovacích míst na úkor zbytků zelených ploch bychom se ale měli zamyslet nad koncepčním řešením.
Již dlouhá léta je zásadním tématem v Mladé Boleslavi parkování a dostatek míst pro auta rezidentů, nicméně problém způsobují především auta občanů a dojíždějících hlavně v průběhu dne. V některých lokalitách je situace skutečně katastrofální.
Rozhodně však není řešením vymýtit zeleň, které je ve městě takhle nedostatek. A to se bohužel děje. Uveďme si konkrétní případ: Hřbitovní (dnes Pezinská) ulice a její okolí. V nedávné době zde vznikl požadavek na nová parkovací místa pro rezidenty a ve hře je částečné zabrání parku za domem či odstranění nedávno sázených stromů podél hřbitovní zdi.
Podle Strany zelených by ani na tomto místě, ani jinde ve městě, rozhodně neměla zeleň ustupovat autům. „I kdybychom odstranili veškerou zeleň z města a vytvořili další plochy pro parkování, problém s parkováním nezmizí. Spíše naopak. Pokud město co nejvíce zjednoduší vjezd a přesun automobilů, jejich počet bude jenom růst – spolu s tím se však zhorší související problémy jako je hluk, kvalita ovzduší a bezpečí chodců,“ uvažuje Jana Krumpholcová, kandidátka SZ do komunálních voleb.
SZ se spíše kloní ke koncepčním řešením. „Řešením může být zavedení rezidenčního parkování, zpoplatnění parkování v kritických zónách drobným poplatkem, vybudování záchytných parkovišť na okraji města a navazující MHD,“ pokračuje Krumpholcová.
Podle SZ nelze problém s parkováním ve městě řešit bez účasti největšího zaměstnavatele v zemi (a dalšími klíčovými partnery v určitých lokalitách), kteří mají zásadní vliv na fungování našeho města. To však vyžaduje, aby se představitelé města otevřeli intenzivní komunikaci i s vedením firmy Škoda Auto a.s. a hledali dlouhodobé řešení. Nejde jen o parkovací plochy, ale také o dopravu, obslužnost konkrétních lokalit, ubytování „námezdní síly“, případně otázku problémových (ne)zaměstnaných. „To vše jsou potíže, jež by sice mělo řešit město, ale cítíme, že by bylo správné, aby se podnik na řešení podílel. Navíc dojíždějící zaměstnanci platí daně v obci svého trvalého pobytu, Mladé Boleslavi tedy jejich pobyt ve městě přináší jen pramálo výhod,“ dodává Krumpholcová.
Naše město potřebuje osvícené vedení s odvahou problémy řešit, hledět do budoucna s otevřenýma očima a hledat komplexní řešení. Bez intenzivní a kvalitní komunikace s hlavními hybateli ve městě to nelze. Je však nutné také komunikovat i s obyvateli jednotlivých lokalit a respektovat jejich přání, jak by mělo okolí bydliště vypadat a k jakým účelům by mělo sloužit. Spolupráce s experty je vysoce žádoucí a jistě se lze inspirovat také zkušenostmi ze zahraničí. Otevřeme tedy diskusi a hledejme řešení společně!