1. 2. 2022
Hospodaření firmy Compag Mladá Boleslav s.r.o. se věnuji často, avšak až koncem roku 2021 proběhla plánovaná kontrola Kontrolním výborem zastupitelstva. S kolegy jsme prověřili vynaložené náklady z rozpočtu města za údržbu zeleně, svoz a likvidaci odpadů i úklid města v roce 2018 a 2019, kdy došlo ke změně smlouvy mezi městem a firmou Compag. Šlo především o symbolickou kontrolu náhodně vybraných faktur, kde jsme nenašli žádné pochybení. Nad rámec této kontroly však vyplynulo mnoho podrobností. Za souhrn k výdajům města za poskytované služby patří dík předsedovi výboru.
Mnohé informace k činnosti Compagu lze dohledat také v rejstřících, na Hlídači státu, v mediálních článcích, zprávách a v rozpočtu města, je proto možné je porovnat s údaji o hospodaření jiných měst. Přesto vedení radnice i zástupci firmy tajemně mlčí a roky čekáme na klíčové odpovědi, ucelenou koncepci odpadového hospodářství nebo srozumitelné objasnění výdajů za služby. Bohužel chybí i zásadní kontrola spolupráce města s firmou, o problematické zakázce bioplynky za astronomickou sumu jsem psala např. v říjnovém čísle Boleslavanu nebo zde: Je z bioplynky tunel roku?
Pro přehlednost uvádím výdaje z městského rozpočtu Mladé Boleslavi za služby Compagu v tabulce (v Kč):
čištění | odpady | zeleň | Celkem | |
2018 | 31.894.000 | 65.582.000 | 54.674.000 | 152.150.000 |
2019 | 41.436.000 | 73.163.000 | 54.487.000 | 169.086.000 |
2005 | 55.026.000 |
Celkové náklady na třídění a likvidaci odpadů i údržbu zeleně se v posledních letech nepřiměřeně navyšují. Navrhované částky z rozpočtu nestačí, proto rada města i zastupitelstvo během roku přijímají velkou řadu rozpočtových opatření (tj. změn rozpočtu, a to i na poslední chvíli v daném roce). Během roku 2019 došlo k navýšení výdajů za úklid města z 28 milionů na 41 milionů (!), za odpady byl rozdíl 18 milionů (!). Oproti roku 2005 vzrostly celkové náklady trojnásobně, přestože počet obyvatel i rozloha města zůstávají stejné! U jiných položek rozpočtu města jsou rozdíly během let minimální.
Pro srovnání uvádím výdaje za služby v jiných městech:
město: | čištění ulic | svoz odpadů | péče o zeleň |
JIHLAVA (50 tis ob., 78 km2) | 15 250 000 | 35 430 000 | 40 440 000 |
OPAVA (57 tis ob., 90 km2) | 16 760 000 | 57 000 000 | 26 420 000 |
LIBEREC (103 tis ob., 106 km2) | ? | 101 000 000 | 16 000 000 |
Potvrzují se tak pochybnosti o výhodnosti uzavřených smluv městem se společností Compag s.r.o. a o střetu zájmů jednatele firmy p. Miloslavem Neumanem, který je zároveň radním Mladé Boleslavi. Při zadávání zakázek totiž může docházet ke střetu zájmů při výběru dodavatele služeb, neboť město má majetkový podíl v Compagu. Tak může být ovlivněno definování potřeb města, zajištěn vliv na zadávání podmínek a hodnotících kritérií při výběru dodavatele, hodnocení nabídek a výběr nejvhodnější nabídky, i na kontrolu realizace. Město/zadavatel by se měl vypořádat s požadavky zákona a předcházet vzniku střetu zájmů, včetně případného vyloučení Compagu ze zadávacího řízení. Opatřením může být překontrolování objektivity zadávací dokumentace skutečně nezávislým subjektem. V případě shledání pochybení může městu hrozit vysoká pokuta za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
Jana Krumpholcová, zastupitelka města Mladá Boleslav, místopředsedkyně Kontrolního výboru