1. 2. 2023

Občané volají po větší bezpečnosti v ulicích, k čemuž přispívá např. i kvalitní osvětlení, aby se nikdo nemusel obávat jít ve večerních hodinách městem. Máme tu však zastaralé lampy a nedostatečný svit i na přechodech, navzdory moderním a účinným řešením, obvyklým v jiných městech. Překvapivé proto je, kolik peněz z městského rozpočtu už proteklo do této základní služby.

Podívejme se proto na každoroční výdaje během let, a to bez vánočního osvětlení (není v rozpočtu, ale jako rozpočtové opatření během roku, kterých však jsou stovky). Stejná firma, resp. podnikatel B. Ottomanský, spravuje kromě pouličních lamp také semafory, městské hodiny, fontány, kašny aj.

rok Osvit v Kč/rok (bez vánočního osvětlení)
2006 46 000 000
2007 52 200 000
2008 55 000 000
2009 61 000 000
2010 61 650 000
2011 64 874 000
2012 67 500 000
2013 68 400 000
2014 72 100 000
2015 73 900 000
2016 73 900 000
2017 74 900 000
2018 77 650 000
2019 80 000 000
2020 82 850 000
2021 82 850 000
2022 82 850 000
celkem 1 177 624 000

Mladá Boleslav se rozkládá na ploše takřka 29 km2, přičemž značnou plochu města zaujímají průmyslové areály s vlastním osvětlením v režii těchto firem. Až v porovnání s ročními výdaji za stejnou službu v r. 2022 v jiných statutárních městech vynikne rozdíl:

OPAVA (57 tisíc obyvatel, 90 km2) 17 590 000
JIHLAVA (50 tis ob., 78 km2) 18 500 000
KARLOVY VARY (49 tis ob., 59 km2) 22 540 000
TEPLICE (49 tis ob., 24 km2) 24 780 000
JABLONEC N.N. (46 tis ob., 31 km2) 27 184 000
ČESKÉ BUDĚJOVICE (94 tis ob., 56 km2) 62 940 000

Jen mezi lety 2019-2021 si tak mohl podnikatel B. Ottomanský vyfakturovat od města čtvrt miliardy korun. Je i v podmínkách ČR těžko uvěřitelné, že během 20 let nebyla zakázka soutěžena, tedy město nešetří díky konkurenci, ale platí víc, než je nutné. Kdyby Mladá Boleslav byla ochotna vysoutěžit zakázku za jihlavskou či opavskou cenu, za stejně dlouhé období 2006-2022 by služba vyšla na „pouhých“ 306 milionů Kč, a město by tak ušetřilo astronomických 871 milionů korun! A to se jedná o jedinou ze služeb, které město zajišťuje pro své občany. Kolik by dokázalo uspořit na dalších zakázkách, kdyby se vypisovaly řádně a dodavatel byl vybírán spravedlivě? Rázem bychom měli třeba nejmodernější a nově zbudovanou uměleckou školu, základku nebo bytový komplex s cenově dostupnými byty. Z toho důvodu jakékoliv zdražování městských služeb a chybějící vybavení a služby považujeme za troufalou nehospodárnost a špatné nakládání s veřejnými prostředky i majetkem.

Není proto divu, že veřejné rejstříky a databáze informací začaly zajímat nejednu organizaci, které např. školí nově zvolené zastupitele, kde Mladou Boleslav uvádí jako „špatný vzor“ v hospodaření s veřejným rozpočtem. Dá se očekávat, že pokut a trestů za nesprávně řízené zakázky může přibývat. Pokuta od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve výši 80 tisíc Kč za nezákonné dělení dvou malých zakázek na vánoční osvětlení se může stát prvním vážným varováním pro magistrát města, že má transparentně vypisovat soutěže a pečlivěji vybírat dodavatele služeb. Žádáme proto vedení města o vysvětlení vysokých výdajů, které mohly být investovány lépe a vhodněji např. do občanské vybavenosti.