2. 1. 2023

Osobní vůz – dobrý sluha, ale špatný pán

Výfukové plyny motorových vozidel jsou ekologickým a zdravotním problémem, a to i přesto, že automobily jsou vybavovány čím dál dokonalejšími motory a stále častěji i elektrickým pohonem. Z hlediska vlivu na zdraví má největší dopad znečištění ovzduší prachovými částicemi a polycyklickými aromatickými uhlovodíky, v silně dopravně zatížených lokalitách také oxidem dusičitým. Státní zdravotní ústav odhaduje, že v prostředí měst jako je Mladá Boleslav, znečištění ovzduší touto škodlivinou se může podílet na zvýšení předčasné úmrtnosti v průměru o 2 %. Zmíněné látky také mohou přispívat ke vzniku nádorových onemocnění. Množství aut v ulicích Mladé Boleslavi můžeme žádoucím způsobem snížit dobrou strategií dopravy, především upřednostněním jiných způsobů, než je individuální automobilová doprava. Těšíme se, že tomu pomůže i probíhající projekt Telematika, zavádějící inteligentní dopravní systém usměrňující dopravu. V jeho rámci by se nemělo zapomínat ani na chodce a další dopravu „v klidu“ a upřednostňovat ji. Pokud víte o neuralgických bodech dopravy ve městě, které by projekt mohl ovlivnit, je nejvyšší čas se ozvat. Rádi bychom pomohli svými nápady např. k lepší organizaci dopravy na křižovatce U Měšťáků. A kde dále?

 

Kudy pěšky a bez nehod?

Mladá Boleslav, ač se to mnohým nezdá, je městem s malou rozlohou a pěšky lze projít z jednoho konce města na druhý zhruba za hodinu. Kvalitní strategie pohybu po městě by měla počítat s vymezením bezpečných tras, kde budou minimální rizika střetu chodců s jinými druhy dopravy a součástí by měla být odpočinková místa s lavičkami, pítky apod. Samozřejmostí by měly být dobře udržované chodníky bez prohlubní, děr a vysokých obrubníků (mysleme na bezbariérovost). Špatná kvalita povrchů chodníků je například v Olbrachtově ulici u domova seniorů – povrch 100 m dlouhého chodníku je složen z různých materiálů, v části chybí jakýkoliv finální povrch. V místě, kde lze předpokládat více hůře pohyblivých osob, je to na pováženou. Revizi by si zasloužily i povrchy v historickém jádru města např. v Klaudiánově ulici, kde pohyb v dámské obuvi na podpatcích je dobrodružstvím. Naše město mimo jiné nemá ani jednu plnohodnotnou pěší zónu, stávající jsou spíše neoficiálními parkovišti. Chodce trápí i krátké intervaly zelené na řadě přechodů (např. přes ulici V. Klementa k Bondy a stanicím jak autobusové, tak vlakové dopravy). Naopak příkladem vstřícného přístupu k chodcům je řada ostrůvků mezi jízdními pruhy na přechodech.

 

Cyklodoprava s čím dál lepšími podmínkami

Považujeme za přínosné budování cyklostezek, které umožňují lidem bezpečnější dopravu po městě mimo ulice plné aut. „Drobným stínem“ je cena zakázek, která by neměla být ukázkou špatného hospodaření s veřejnými penězi – není cílem mít nejdražší cyklostezky, ale mít funkční a dobrou síť napříč městem i mimo něj. Stejně tak vítáme zavedení systému sdílených jízdních kol, hojně využívaných zejména mladší generací. Můžeme potvrdit i z vlastní zkušenosti, že doprava po městě opravdu často nezabere ani 15 minut cyklojízdy. V porovnání s chůzí, ale hlavně s jízdou automobilem při dopravních špičkách, jde o výraznou úsporu času i zklidnění nervů. Vítáme zapojení škol do projektu „Pomozme dětem na vlastní nohy“, který umožnil žákům bezpečně parkovat kola i koloběžky v místech, kde nepřekáží a jsou pod kontrolou. Tím se také daří snižovat roli „mamataxi“. Podobně chvályhodný je i projekt „Do práce na kole“, který se uskutečnil již třikrát a jehož organizátorům držíme palce. Rozpačití jsme z využívání elektrických koloběžek, kde vyšší rychlost i užívání chodníku zvyšuje riziko nehod a střetu chodce s jedoucím. Ale to je problém, který si vyžádá celostátní legislativní úpravu.

 

Parkování – takto určitě ne:

Je opravdu nutné při stále rostoucím počtu parkovacích míst parkovat tímto způsobem? Navíc je o sto metrů dál poloprázdný parkovací dům. Co je špatně? Nastavení poplatků za parkování, přidělování oprávnění parkovat na určitých místech, neochota dojít, byť jen pár desítek či stovek metrů od zaparkovaného vozu k cíli, nebo chybějící celoměstský systém parkování, který je už několik volebních období připravený. Chybí odvaha prosadit ho, protože ne všem bude vyhovovat?

Proč nemůže auto stát v parkovacím místě, ale jeho řidič má potřebu z větší části se postavit na trávník? Opět hledáme odpovědi a napadá nás, že buď je špatně postavené parkoviště, nebo jde o obecný projev neúcty k dodržování pravidel, se kterým se bohužel setkáváme denně. Vlastník pozemků, na kterých se tímto způsobem parkuje a který by měl zjednat nápravu, je Statutární město Mladá Boleslav. Věříme, že odpovědným se to povede.

Komu je tato ulička určena, když do ní nelze ani vjet ani vejít? Asi ji lze pouze prolétnout 😊. Každý den tudy prochází řada žáků na obědy do jídelny a vidí i projíždět automobily. Opravdu chceme učit děti, že dopravní značky se nemusí respektovat?

Pokud víte o dalších podobných absurditách ve městě, dejte nám vědět. Nemůžeme vám slíbit, že je vyřešíme (rozhodovací pravomoci nemáme), ale aspoň na ně můžeme na tomto místě upozornit.

Radek Kotlaba, zastupitel za Zelené (Radek.Kotlaba@seznam.cz)