6. 1. 2021

V polovině prosince 2020 se poprvé veřejně objevila na odborném portálu zdopravy.cz informace o plánované výstavbě spojovací silnice podél dálnice i zamýšleného nového úseku železnice mezi Bezděčínem a průmyslovou zónou Kosmonosy, tedy po pravé straně dálnice směrem na Liberec. Stavba silnice má údajně odlehčit dálnici v případě nehody i dopravě ve městě, avšak silně se dotýká občanů příměstské části Jemníky a v obavách jsou např. nájemci zahrádek u rozvodny.

Již nyní obyvatelé Jemníků trpí hlukem z dálnice, jež se pod Chlumem nese, a výstavba dvou významných spojnic situaci výrazně zhorší. Vzhledem k intenzivní zástavbě v okolí dopravních uzlů stavba silnice počítá s 646 m dlouhým mostem nad nákupním centrem Olympia i zahrádkami u rozvodny, a dalšími dvěma mosty, dvěma okružními křižovatkami a pěti úrovňovými křižovatkami.

Ze strany města dosud nebyla informace o záměru výstavby veřejně poskytnuta ani občanům, ani např. členům komise pro územní plánování, jíž jsem také členkou. S podivem je především způsob komunikace boleslavské radnice vůči občanům příměstské části Jemníky, která do 15.1. nebyla zahájena – díky podání námitky na kraj však budou občané informováni alespoň touto cestou. Námitku proti stavebnímu záměru podali obyvatelé Jemníků i Řepova, dále Myslivecké sdružení, a se stavebním záměrem v této podobě nesouhlasí ani ČSOP Klenice. Stavba by narušila nejen životní podmínky obyvatel z okolí, významně by ovlivnila přírodní chráněnou oblast NATURA 2000 a znehodnotila by pole s nejvyšší bonitou. Stavby totiž mmj. přetínají ochrannou zónu přírodní památky Chlum (viz šrafované území na mapě pod textem).

Citace občana k situaci: „Jestli v těch komisích jsou lidi žijící v Mladé Boleslavi a okolí s trochou rozumu, tak ty napáchané blbosti musí vidět. (pokud nejsou zaslepeni penězi). Gigantický průmysl za každou cenu do zemědělské úrodné krajiny je blbost, kterou snad musí vidět každý. To si v Německu asi potichu ťukají na hlavu, co ti  „ČECHÁČKOVÉ “  pro krátkodobý zisk prodají  či nechají zničit. Např. na Mostecku je nezaměstnanost a zničená krajina doly s vybudovanou infrastrukturou pro těžbu uhlí (silnice, železnice ….), tak si zničme další krajinu a za těžké „z daní vybrané peníze“ to podporujme. Kocourkov je slabé slovo.

Otázkou tedy zůstává, zda v měnících se podmínkách v dopravě, kdy odborníci upozorňují na pravděpodobné snižování objemu přepravy auty, je výstavba asfaltové spojnice nezbytná? Pokud by např. firma Škoda Auto začala více využívat železniční dopravy, dodávky do/z firmy nákladními vozy by se podstatně snížily. A jako nejzásadnější se jeví jako vždy peníze – bude nakonec při stávající ekonomické krizi a obrovských změnách v uvažování o budoucnosti dostatek prostředků na dořešení této stavby? „Jako krajská zastupitelka zatím nemám přesvědčivé analýzy a argumenty ve prospěch výstavby této silnice, které by mě utvrdily, že lepší řešení neexistuje.“, uvádí Jana Krumpholcová, zastupitelka města Mladá Boleslav.

Náhled projektu výstavby železnice a podélné silnice s mostem nad Jičínskou u Olympie.

 

Související články: