13. 9. 2020

Za pár dní budou známy výsledky volebního klání do krajského zastupitelstva a bude tedy jasné, kdo z místních bude rozhodovat o směřování Středočeského kraje. Je až s podivem, jak odlišná kampaň to tentokrát byla, když pan primátor se těchto voleb aktivně neúčastnil. Nebyli jsme doslova bombardováni modrou reklamou na každé lampě a na každém volném kousku trávníku či chodníku. Co se týká veřejného osvětlení ve správě soukromé firmy, jistě jste zaznamenali, že volební reklamu tam umisťuje pouze jediná strana. Jiné subjekty jsou odmítnuty s tvrzením, že reklama na lampách je pro danou stranu příliš drahá. Přibližme si tedy vztah mezi soukromou firmou a reklamou ve volebních kampaních ODS.

Lampy veřejného osvětlení spravuje soukromá firma Bohuslava Ottomanského/Osvit Servis s.r.o. a jen pro rok 2020 město vyčlenilo z rozpočtu 82,5 milionů korun. Částka každým rokem roste, přestože reálná a spravedlivá cena za tyto služby by byla zřejmě kolem 10 milionů korun ročně – v téměř třikrát rozlehlejší Jihlavě vyjde osvětlení na necelých 17 milionů korun, v Opavě na 18,5 milionů a v podstatně větším Liberci na 71 milionů Kč.

Od zvolení ODS do čela Mladé Boleslavi v roce 2006 tak firma získala z veřejných zdrojů obrovské sumy: v roce 2006 šlo z rozpočtu již 46 milionů, každý rok se částka navyšuje, přičemž za vánoční osvětlení a další akce jdou firmě peníze navíc. Je jisté, že firma za posledních 14 let vydělala přes miliardu korun, z městského rozpočtu tedy odchází neúměrně vysoké objemy financí do soukromých rukou. Ty však mohly být účelně využity např. na kvalitnější stavby (školy včetně nové ZUŠ, školky, dostupné bydlení, zázemí sociálních služeb a poraden atd.) a/nebo na rozvoj kulturního života ve městě.

Je tedy jasné, že na lampách nikdo jiný viset nemůže – vděk za dobrý obchod má různé podoby…